INVESTOŘI V MSK

Stadler, švýcarská

kvalita na českých

kolejích

Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler působí

na českém trhu téměř třináct let. S jeho produkty

se můžeme setkat při cestování vlaky Leo Express

nebo při výletech do hor Libereckého kraje. Firma

Stadler ale nezapomíná ani na potřeby městské

hromadné dopravy, v Ostravě se stala tramvaj Tango

NF2 jedním ze symbolů nástupu nového komfortu

cestování. V této souvislosti jsme požádali o rozhovor

ředitele českého zastoupení Bohumíra Kráčmara, aby

se s námi podělil o své zkušenosti.

V roce 2009 se majitel firmy Stadler Peter Spuhler

rozhodl pro založení konstrukční kanceláře v Praze.

Cíle byly jasné. Propojit švýcarské hodnoty s trhem

střední a východní Evropy. Proč padla volba právě

na Česko?

Vznik firmy Stadler Praha je úzce spojený s celosvětovou

krizí, která nastala v roce 2008. Tehdy se firma Siemens

rozhodla díky poklesu zakázkové náplně uzavřít pražský

výrobní závod a přesunout své aktivity v oboru kolejové

techniky do sousedního Rakouska. Vzhledem k tomu,

že tehdy zde probíhala kooperační výroba prvních patrových vlaků pro Švýcarské dráhy, přišla ze strany Petera Spuhlera pro naše konstruktéry zajímavá nabídka.

Zkusit to jinde a trochu jinak. Výsledkem bylo, že se

30 konstruktérů firmy Siemens rozhodlo pro změnu.

Nově se rozvíjející dynamická firma, která si své místo

na trhu teprve hledala, byla zajímavou výzvou. V té době

měla firma Stadler téměř 3 000 zaměstnanců a velké

plány. Dnes jich má po celém světě více než 13 000. To

svědčí o tom, že se jí původní plány daří naplňovat.

Ing. Bohumír Kráčmar

Ředitel českého zastoupení společnosti Stadler

CEO of the Czech representation of Stadler

Text:

redakce

Foto:

Stadler

Praha s.r.o.

Vznik pražské konstrukční kanceláře zapadal i do celkové strategie expanze firmy ve střední Evropě. Již o dva

roky dříve byl založen výrobní závod v Siedlcích nedaleko Varšavy. Konstrukční podporu, kterou do té doby

poskytovala centrála ve Švýcarsku, tak mohla česká

konstrukční kancelář postupně nahradit. V současné době pracuje v Praze více než 150 kvalifikovaných

58 ǀ POSITIV 1/2022

konstruktérů a vývojových pracovníků, kteří tvoří přibližně 10 % celkových vývojových kapacit celé skupiny

Stadler.

Co je náplní práce vývojové konstrukční kanceláře?

A jak si stojí svou odborností v rámci holdingu?

Konstrukční kancelář Stadler Praha je hlavním vývojovým centrem Divize Centrální Evropa. Naší pracovní

náplní je zpracování kompletního engineeringu železničních vozidel pro středoevropský region. Ale především

díky vysoké kvalifikaci a zkušenostem se ve značné míře

účastníme projektů téměř po celém světě. Českou konstruktérskou stopu tak můžete zaznamenat na vlacích

firmy Stadler od Kordiller až po Ural. Dokonce i na vlajkové lodi naší firmy, vysokorychlostní elektrické jednotce

EC 250, se můžete přijít osvěžit do restauračního vozu

navrženého v Praze. Komplexností našich odborných

dovedností se řadíme na stejnou úroveň s našimi švýcarskými partnery.

Jak je v dnešní době nedostatku kvalifikovaných

pracovníků složité udržet jejich vysokou kvalitu?

Kvalifikovaní pracovníci jsou problém v každé době. Nejen v této. Pokud budete jen čekat a spoléhat na to, že

se situace zlepší, tak vám prostě ujede vlak. A další už

nejede. Takže nezbývá než použít léty ověřenou metodu

a začít si je sami vychovávat. Je nutné se jim ale intenzivně věnovat a odborně je vést. Dnešní společnost je bohužel orientovaná více na generování silných individualit než kolektivních hráčů. Budoucnost ale patří silným

a stabilním týmům.

O budování jednoho z takových se v naší firmě snažíme.

A myslím, že i úspěšně.

Pane Kráčmare, děkujeme Vám za rozhovor