INVESTOŘI V MSK
Stadler, švýcarská
kvalita na českých
kolejích
Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler působí
na českém trhu téměř třináct let. S jeho produkty
se můžeme setkat při cestování vlaky Leo Express
nebo při výletech do hor Libereckého kraje. Firma
Stadler ale nezapomíná ani na potřeby městské
hromadné dopravy, v Ostravě se stala tramvaj Tango
NF2 jedním ze symbolů nástupu nového komfortu
cestování. V této souvislosti jsme požádali o rozhovor
ředitele českého zastoupení Bohumíra Kráčmara, aby
se s námi podělil o své zkušenosti.
V roce 2009 se majitel firmy Stadler Peter Spuhler
rozhodl pro založení konstrukční kanceláře v Praze.
Cíle byly jasné. Propojit švýcarské hodnoty s trhem
střední a východní Evropy. Proč padla volba právě
na Česko?
Vznik firmy Stadler Praha je úzce spojený s celosvětovou
krizí, která nastala v roce 2008. Tehdy se firma Siemens
rozhodla díky poklesu zakázkové náplně uzavřít pražský
výrobní závod a přesunout své aktivity v oboru kolejové
techniky do sousedního Rakouska. Vzhledem k tomu,
že tehdy zde probíhala kooperační výroba prvních patrových vlaků pro Švýcarské dráhy, přišla ze strany Petera Spuhlera pro naše konstruktéry zajímavá nabídka.
Zkusit to jinde a trochu jinak. Výsledkem bylo, že se
30 konstruktérů firmy Siemens rozhodlo pro změnu.
Nově se rozvíjející dynamická firma, která si své místo
na trhu teprve hledala, byla zajímavou výzvou. V té době
měla firma Stadler téměř 3 000 zaměstnanců a velké
plány. Dnes jich má po celém světě více než 13 000. To
svědčí o tom, že se jí původní plány daří naplňovat.
Ing. Bohumír Kráčmar
Ředitel českého zastoupení společnosti Stadler
CEO of the Czech representation of Stadler
Text:
redakce
Foto:
Stadler
Praha s.r.o.
Vznik pražské konstrukční kanceláře zapadal i do celkové strategie expanze firmy ve střední Evropě. Již o dva
roky dříve byl založen výrobní závod v Siedlcích nedaleko Varšavy. Konstrukční podporu, kterou do té doby
poskytovala centrála ve Švýcarsku, tak mohla česká
konstrukční kancelář postupně nahradit. V současné době pracuje v Praze více než 150 kvalifikovaných
58 ǀ POSITIV 1/2022
konstruktérů a vývojových pracovníků, kteří tvoří přibližně 10 % celkových vývojových kapacit celé skupiny
Stadler.
Co je náplní práce vývojové konstrukční kanceláře?
A jak si stojí svou odborností v rámci holdingu?
Konstrukční kancelář Stadler Praha je hlavním vývojovým centrem Divize Centrální Evropa. Naší pracovní
náplní je zpracování kompletního engineeringu železničních vozidel pro středoevropský region. Ale především
díky vysoké kvalifikaci a zkušenostem se ve značné míře
účastníme projektů téměř po celém světě. Českou konstruktérskou stopu tak můžete zaznamenat na vlacích
firmy Stadler od Kordiller až po Ural. Dokonce i na vlajkové lodi naší firmy, vysokorychlostní elektrické jednotce
EC 250, se můžete přijít osvěžit do restauračního vozu
navrženého v Praze. Komplexností našich odborných
dovedností se řadíme na stejnou úroveň s našimi švýcarskými partnery.
Jak je v dnešní době nedostatku kvalifikovaných
pracovníků složité udržet jejich vysokou kvalitu?
Kvalifikovaní pracovníci jsou problém v každé době. Nejen v této. Pokud budete jen čekat a spoléhat na to, že
se situace zlepší, tak vám prostě ujede vlak. A další už
nejede. Takže nezbývá než použít léty ověřenou metodu
a začít si je sami vychovávat. Je nutné se jim ale intenzivně věnovat a odborně je vést. Dnešní společnost je bohužel orientovaná více na generování silných individualit než kolektivních hráčů. Budoucnost ale patří silným
a stabilním týmům.
O budování jednoho z takových se v naší firmě snažíme.
A myslím, že i úspěšně.
Pane Kráčmare, děkujeme Vám za rozhovor