INVESTORS IN MSK

Korporace ABB pracuje mj. na využití

vodíku jako široce využívaného paliva

budoucnosti. Hovořím o vodíku

vyrobeném při použití elektřiny

z obnovitelných zdrojů. Moravskoslezský

kraj přichází s ambiciózní vizí Hydrogen

Valley. Tedy že energetiku a dopravu

založenou dnes na fosilních palivech

v budoucnu nahradí vodíkové technologie

a e-mobilita. Je to správný směr?

V osobní dopravě jsou karty rozdány. Automobilky zainvestovaly velmi vysoké rozpočty

do bateriových platforem, k nimž se buduje

infrastruktura s nemalým přispěním státu, distributorů a výrobců elektřiny. Pokud by auto-

mobilky měly udržovat všechny tři platformy

zároveň, tedy stávající, bateriovou a k tomu

by měly přejít na vodíkovou, bylo by to velmi

náročné na výrobu. Efektivita by přirozeně

klesla a o to více by vzrostla cena.

U velkých výkonů je ale vodík přirozená

volba. Třeba u pohonů lodí, vlaků nebo

těžkých nákladních aut. Ještě tady není

žádná infrastruktura, zatím se pohybujeme

stále ve fázi prototypů. Přesto si myslíme,

že v této oblasti se vodík prosadí. Když se

podíváme na to, jakým znečišťovatelem

jsou zaoceánské lodě, je vodíkový pohon

jasnou volbou, jelikož může výrazně snížit

škodlivé emise.

Jaké jsou Vaše vize do budoucna?

Plánujete další rozvoj společnosti?

Svět se v posledních letech digitalizoval. Je

tak ještě globálnější a více konkurenční, než

byl. Jsou lidé, kteří žijí v Ostravě a pracují

pro novozélandskou softwarovou firmu.

V oblasti softwaru tak můžeme očekávat, že

se trh více otevře vývojářům z různých koutů světa, kteří budou do Evropy nabízet své

produkty, a konkurovat tak zdejším firmám.

To pro nás bude další hozená rukavice, ale

já jsem přesvědčen, že uspějeme.

Zásadní je udržet průmyslovou výrobu

v České republice. Nesnažit se transformovat do země, která se zaměří jen na vývoj.

Zhruba 30 % našeho HDP stále pochází

z průmyslu. Doba tak není zralá na žádné

razantní změny. Navíc bychom přišli o kus

know-how, protože udělat dobrý software

pro průmysl je vždy mnohem snazší, pokud víte, jak továrna funguje. Psát software,

když člověk v životě v daném provozu nebyl a neví, jak funguje, je mnohem obtížnější a i výsledek tomu bude odpovídat. My

si stále udržujeme ten dotek se všemi odvětvími tady v regionu. Je ale samozřejmě

potřeba myslet inovativně a v pozitivním

slova smyslu agresivně z hlediska expanze

mimo Českou republiku.

Na odlehčení na závěr nám prozraďte, jak

dobíjíte baterky? Máte nějaké oblíbené

místo v Moravskoslezském kraji?

Občas mám pocit, že se lidé hodně soustředí na dobíjení baterek, ale už ne na to,

jak je správně vybíjet. Snažím se přemýšlet

nad tím, jak jakoukoli práci usnadnit. Jak

docílit s rozumnými silami co nejlepšího

výsledku. Je potřeba najít rovnováhu. Je

přirozené, že když se snažíte věci posouvat

dál, budete pracovat více, než je obvyklé.

Úspěchu se průměrným nasazením dosáhnout nedá. Ale vše by mělo být dlouhodobě udržitelné, tak jak to dnes skloňujeme

v ekologii. Za úspěšného považuji člověka,

který má přátele, nemá rozvrácený osobní život, který se v rozumné míře věnuje

i svému tělesnému rozvoji. Není všechno

o tom, čeho dosáhl na své vizitce.

K Moravskoslezskému kraji mám hluboký

vztah, já i moje žena tady máme dodnes

rodiče, mám zde spoustu přátel. V Ostravě jsem každý týden, ať už pracovně, nebo

soukromě.

Se ženou rádi vyrážíme na hory, na Lysou

horu jsme chodili ještě v době, kdy tam téměř nikdo nebyl. I Smrk byl před pětadvaceti lety záležitostí pár nadšenců. Musím

říct, že v regionu máme spoustu krásných

míst, kam se vracíme, za všechny můžu

jmenovat třeba Valašsko.

Pane Lukáši, děkujeme Vám za rozhovor.

POSITIV 1/2022 ǀ 55