BUSINESS

Rozvoj firmy

je nejen o inovacích,

ale především o lidech

Martin Bednarz je předsedou představenstva společnosti ŠKODA Vagonka. Jako vrcholový manažer

působil v automobilce TATRA a Vítkovice Machinery Group. Je absolventem VŠB – Technické

univerzity Ostrava a vášnivým příznivcem fotbalového klubu Baník Ostrava.

Vážený pane předsedo, již mnoho let se

pohybujete ve vedení průmyslových firem

v kraji. Nyní v Ostravě přicházíte s projektem „Nová Vagonka”. Můžete nám jej

přiblížit?

Skupina Škoda Transportation jen za rok

2019 uzavřela rekordní zakázky za zhruba

45 miliard korun. Abychom zvládli získané

zakázky, spočítali jsme, že budeme potřebovat zdvojnásobit výrobní plochu, kterou

v Ostravě máme. Nová Vagonka je tedy

projekt rozvoje společnosti v celkové hodnotě 1 miliarda korun. Jedná se o postupné

vybudování klíčové výrobní kapacity v Ostravě během dvou let – to zahrnuje nejen

zmíněné investice, ale i nábor nových zaměstnanců, to vše přinese nárůst produkce

a produktivity. Cílem je výrazné navýšení kapacity výroby a zefektivnění výroby nových

vlaků. Na plnou výkonnost firmy bychom

16 ǀ POSITIV 1/2020

se měli dostat během dvou let. Většina zásadních kroků se ale uskuteční už během

příštích dvanácti měsíců. Rozšíříme areál závodu na 60 tisíc metrů čtverečních, největší

stavbou bude nová lakovna. Nakoupíme

nové svařovací linky. Zatímco dnes vzniká

jeden svařenec hrubé stavby vozu přibližně

pět dní, při plné výrobě bychom mohli expedovat až jednu hrubou stavbu jednotky

denně.

Do Ostravy se navíc bude koncentrovat

technologické know-how v oblasti řídících,

multimediálních a diagnostických systémů

naší dceřiné společnosti Škoda Digital.

Rozvoj firmy je nejen o inovacích, ale i lidech. Bude znamenat nárůst výroby i nárůst zaměstnanosti?

Ano. Ve Škodě Vagonka nyní pracuje zhruba

450 zaměstnanců a v souvislosti s nárůstem

výroby se zvýší jejich počet na 900.

Zdvojnásobit počet pracovníků bude

třeba ve všech profesích, od dělnických,

svářečů hliníku, elektrikářů, i zámečníků,

až po vývojáře a projektanty. Lidé, kteří

k nám nastoupí, mají unikátní možnost

podílet se na velkých projektech a vidět

výsledky své práce od prvních součástek

až po finální předání vozidla zákazníkovi.

Pracovat se bude především na jednopodlažních elektrických jednotkách pro

zákazníky v České republice, Slovensku

nebo Lotyšsku a push-pull soupravách

pro Moravskoslezský kraj. Například pro

Lotyšské státní dráhy dodáme třicet dva

moderních jednopodlažních jednotek pro

příměstskou dopravu.

Nedávno byla uzavřena kolektivní smlouva s 5% nárůstem mezd a s celou řadou

dalších benefitů, mezi které patří například