BUSINESS
Rozvoj firmy
je nejen o inovacích,
ale především o lidech
Martin Bednarz je předsedou představenstva společnosti ŠKODA Vagonka. Jako vrcholový manažer
působil v automobilce TATRA a Vítkovice Machinery Group. Je absolventem VŠB – Technické
univerzity Ostrava a vášnivým příznivcem fotbalového klubu Baník Ostrava.
Vážený pane předsedo, již mnoho let se
pohybujete ve vedení průmyslových firem
v kraji. Nyní v Ostravě přicházíte s projektem „Nová Vagonka”. Můžete nám jej
přiblížit?
Skupina Škoda Transportation jen za rok
2019 uzavřela rekordní zakázky za zhruba
45 miliard korun. Abychom zvládli získané
zakázky, spočítali jsme, že budeme potřebovat zdvojnásobit výrobní plochu, kterou
v Ostravě máme. Nová Vagonka je tedy
projekt rozvoje společnosti v celkové hodnotě 1 miliarda korun. Jedná se o postupné
vybudování klíčové výrobní kapacity v Ostravě během dvou let – to zahrnuje nejen
zmíněné investice, ale i nábor nových zaměstnanců, to vše přinese nárůst produkce
a produktivity. Cílem je výrazné navýšení kapacity výroby a zefektivnění výroby nových
vlaků. Na plnou výkonnost firmy bychom
16 ǀ POSITIV 1/2020
se měli dostat během dvou let. Většina zásadních kroků se ale uskuteční už během
příštích dvanácti měsíců. Rozšíříme areál závodu na 60 tisíc metrů čtverečních, největší
stavbou bude nová lakovna. Nakoupíme
nové svařovací linky. Zatímco dnes vzniká
jeden svařenec hrubé stavby vozu přibližně
pět dní, při plné výrobě bychom mohli expedovat až jednu hrubou stavbu jednotky
denně.
Do Ostravy se navíc bude koncentrovat
technologické know-how v oblasti řídících,
multimediálních a diagnostických systémů
naší dceřiné společnosti Škoda Digital.
Rozvoj firmy je nejen o inovacích, ale i lidech. Bude znamenat nárůst výroby i nárůst zaměstnanosti?
Ano. Ve Škodě Vagonka nyní pracuje zhruba
450 zaměstnanců a v souvislosti s nárůstem
výroby se zvýší jejich počet na 900.
Zdvojnásobit počet pracovníků bude
třeba ve všech profesích, od dělnických,
svářečů hliníku, elektrikářů, i zámečníků,
až po vývojáře a projektanty. Lidé, kteří
k nám nastoupí, mají unikátní možnost
podílet se na velkých projektech a vidět
výsledky své práce od prvních součástek
až po finální předání vozidla zákazníkovi.
Pracovat se bude především na jednopodlažních elektrických jednotkách pro
zákazníky v České republice, Slovensku
nebo Lotyšsku a push-pull soupravách
pro Moravskoslezský kraj. Například pro
Lotyšské státní dráhy dodáme třicet dva
moderních jednopodlažních jednotek pro
příměstskou dopravu.
Nedávno byla uzavřena kolektivní smlouva s 5% nárůstem mezd a s celou řadou
dalších benefitů, mezi které patří například