STYLE

Chtěli bychom Vám poděkovat, že jste si

před blížící se premiérou Bouře, na kterou

se můžeme už 19. 7. těšit v Ostravě

na Shakespearovských slavnostech, našel

čas a poskytl magazínu POSITIV Business

& Style rozhovor. Mohl byste našim

čtenářům hru v krátkosti představit?

Bouře je vlastně poslední samostatně napsaná Shakespearova romance, dalo by

se říci, že v ní Shakespeare shrnuje svou

předchozí tvorbu, zrcadlí postavy ze svých

ostatních her, nejvíce ze Snu noci Svatojánské. Děj se odehrává na opuštěném ostrově, kam byl vyhnán vládce a mág Prospero.

Jednoho dne pomocí svých kouzel a duchů

nechá u břehů ztroskotat námořní loď se

svými nepřáteli a začíná tak pomocí iluzí

a kouzel jedno velké představení o pomstě,

lásce a odpuštění.

Jakou roli ve hře ztvárňujete Vy?

Hraju postavu Kalibana, původního obyvatele tohoto ostrova, syna zlé čarodějnice,

kterého si Prospero zotročil. Po prvním

přečtení může Kaliban působit jako primitivní divoch, který chtěl znásilnit Prosperovu dceru Mirandu. Ve skutečnosti je to ale

nesmírně rozporuplná postava se svým

vnitřním tajemstvím. Přitahuje mě na něm

jeho nejednoznačnost, jak a o čem přemýšlí. Jeho vnitřní smutek, touha být rovnocenným partnerem, zápas s animálními

pudy, hlad po pomstě, touha po Mirandě,

láska k přírodě a svému domovu, který

mu ostatní berou. Často býval na divadle

zobrazován jako poločlověk, poloryba.

My jsme však upustili od jakýchkoliv zvířecích atributů ve vzhledu, zkoumáme spíše

jeho vnitřní svět a motivace. Je to pro mě

velmi zajímavá herecká výzva a moc si to

užívám.

Kteří herci v Bouři dále účinkují?

Prospera hraje můj kolega z Národního

divadla David Prachař, jeho dceru Mirandu Eliška Křenková. Jejího budoucího

ženicha Ferdinanda pak Zdeněk Piškula

a ducha Ariela Csongor Kassai. Diváci se

však mohou těšit i na řadu dalších a taky

na pět tanečnic a tanečníků. Režisérské

duo Skůtr, se kterým jsem spolupracoval

např. v muzikálu Quasimodo nebo na Erbenově Kytici v pražské Zlaté kapličce, se

obklopuje velmi inspirativními lidmi a já

jsem moc rád, že mohu být součástí téhle

party.

Budete kromě Bouře účinkovat i v jiném

představení v rámci ostravských

Shakespearovských slavností?

Ano, hraju postavu Claudia v komedii

Mnoho povyku pro nic, kterou režíroval

Jiří Menzel. Uvádíme ji letos i v Ostravě,

a pokud diváci toto představení ještě neviděli, tak samozřejmě srdečně zvu nejen

na letošní premiéru Bouře, ale i na tento

Povyk.

Pane Mácho, děkujeme za rozhovor.

A Storm at the Shakespeare Festival

Radúz Mácha has currently been very busy. He recorded a lovely audiobook Povídky ze šuplíku

(Stories from Drawer) by Ota Pavel, and a CD, Vlasta Burian--Život za smích (Life for Laugh), to

celebrate the anniversary of the famous comedian’s birth. As Tiberge, the character in Manon

Lescaut, directed by Daniel Špinar, he went through the process of bringing a drama from the

theatre to the TV screens without making it just a simple, boring record. This summer, he is acting

in two plays at the Shakespeare Festival, and recording a new TV series. In September, he will

restart guest performances of the comedy Bosé nohy v parku (Bare Feet in Park), all with respect to

his long-term contract at the National Theatre in Prague.

First, let me thank you for this interview

for POSITIV Business & Style in this busy

time before the premiere of The Tempest,

which will take place at the Shakespeare

Festival in Ostrava on July 19. How

would you summarize the play for our

readers?

The Tempest is the last romance

Shakespeare wrote, and I could say that

he somehow wraps up his previous plays

in it, reflects upon his previous characters,

mostly from A Midsummer Night‘s Dream.

The story takes us to a remote island

where Prospero, a sorcerer and ruler had

been sent to exile. One day, using his

magic and spirits, he makes a ship with his

enemies wreck on the coast, and more

magic and illusions stage the great show of

vengeance, love and forgiveness.

What is your role in this play?

I am Caliban, a native on the island, the

son of an evil witch, who gets enslaved

by Prospero. At first sight, Caliban seems

to be a primitive brute who wants to rape

Prospero’s daughter, Miranda. In fact,

he is a very ambivalent character with

a great mystery deep inside. I love this

ambivalence and his way of thinking. His

inner sorrows, desire to be treated equally,

struggle against animal instincts, hunger for

revenge, lust for Miranda, love for nature

and his home which he is being robbed

of. He often used to be portrayed as

a half-man, half-fish merman. We avoided

all animal features in his looks and have

focused on his inner life and motivation. It

is a great acting challenge for me and I am

thoroughly enjoying that.

Which other actors are playing in the

Tempest?

Prospero is my colleague from the National

Theatre, David Prachař; his daughter

Miranda is played by Eliška Křenková.

Her husband-to-be, Ferdinand, is played

by Zdeněk Piškula, and the spirit Ariel is

played by Csongor Kassai. However, the

audience will enjoy the performance of

other actors and dancers, too. The duo of

directors Skůtr, who I have worked with in

the musical Quasimodo or Erben’s Kytice

(Bouquet) at the National Theatre, always

look for the most inspiring people, and

I feel privileged to be a part of their team.

Will you play in other plays than the

Tempest at the Shakespeare Festival in

Ostrava?

Yes. I am Claudio in the comedy Much Ado

about Nothing, directed by Jiří Menzel. We

are staging it in Ostrava, too, and if the

visitors to the festival have not seen this

instalment yet, I sincerely recommend it

and invite them to come see the premiere

of the Tempest and this version of Much

Ado about Nothing, as well.

Mr Mácha, thank you for the interview.

Text: redakce

Foto: Pavel Hejný

POSITIV 2/2021 ǀ 83