STYLE
Chtěli bychom Vám poděkovat, že jste si
před blížící se premiérou Bouře, na kterou
se můžeme už 19. 7. těšit v Ostravě
na Shakespearovských slavnostech, našel
čas a poskytl magazínu POSITIV Business
& Style rozhovor. Mohl byste našim
čtenářům hru v krátkosti představit?
Bouře je vlastně poslední samostatně napsaná Shakespearova romance, dalo by
se říci, že v ní Shakespeare shrnuje svou
předchozí tvorbu, zrcadlí postavy ze svých
ostatních her, nejvíce ze Snu noci Svatojánské. Děj se odehrává na opuštěném ostrově, kam byl vyhnán vládce a mág Prospero.
Jednoho dne pomocí svých kouzel a duchů
nechá u břehů ztroskotat námořní loď se
svými nepřáteli a začíná tak pomocí iluzí
a kouzel jedno velké představení o pomstě,
lásce a odpuštění.
Jakou roli ve hře ztvárňujete Vy?
Hraju postavu Kalibana, původního obyvatele tohoto ostrova, syna zlé čarodějnice,
kterého si Prospero zotročil. Po prvním
přečtení může Kaliban působit jako primitivní divoch, který chtěl znásilnit Prosperovu dceru Mirandu. Ve skutečnosti je to ale
nesmírně rozporuplná postava se svým
vnitřním tajemstvím. Přitahuje mě na něm
jeho nejednoznačnost, jak a o čem přemýšlí. Jeho vnitřní smutek, touha být rovnocenným partnerem, zápas s animálními
pudy, hlad po pomstě, touha po Mirandě,
láska k přírodě a svému domovu, který
mu ostatní berou. Často býval na divadle
zobrazován jako poločlověk, poloryba.
My jsme však upustili od jakýchkoliv zvířecích atributů ve vzhledu, zkoumáme spíše
jeho vnitřní svět a motivace. Je to pro mě
velmi zajímavá herecká výzva a moc si to
užívám.
Kteří herci v Bouři dále účinkují?
Prospera hraje můj kolega z Národního
divadla David Prachař, jeho dceru Mirandu Eliška Křenková. Jejího budoucího
ženicha Ferdinanda pak Zdeněk Piškula
a ducha Ariela Csongor Kassai. Diváci se
však mohou těšit i na řadu dalších a taky
na pět tanečnic a tanečníků. Režisérské
duo Skůtr, se kterým jsem spolupracoval
např. v muzikálu Quasimodo nebo na Erbenově Kytici v pražské Zlaté kapličce, se
obklopuje velmi inspirativními lidmi a já
jsem moc rád, že mohu být součástí téhle
party.
Budete kromě Bouře účinkovat i v jiném
představení v rámci ostravských
Shakespearovských slavností?
Ano, hraju postavu Claudia v komedii
Mnoho povyku pro nic, kterou režíroval
Jiří Menzel. Uvádíme ji letos i v Ostravě,
a pokud diváci toto představení ještě neviděli, tak samozřejmě srdečně zvu nejen
na letošní premiéru Bouře, ale i na tento
Povyk.
Pane Mácho, děkujeme za rozhovor.
A Storm at the Shakespeare Festival
Radúz Mácha has currently been very busy. He recorded a lovely audiobook Povídky ze šuplíku
(Stories from Drawer) by Ota Pavel, and a CD, Vlasta Burian--Život za smích (Life for Laugh), to
celebrate the anniversary of the famous comedian’s birth. As Tiberge, the character in Manon
Lescaut, directed by Daniel Špinar, he went through the process of bringing a drama from the
theatre to the TV screens without making it just a simple, boring record. This summer, he is acting
in two plays at the Shakespeare Festival, and recording a new TV series. In September, he will
restart guest performances of the comedy Bosé nohy v parku (Bare Feet in Park), all with respect to
his long-term contract at the National Theatre in Prague.
First, let me thank you for this interview
for POSITIV Business & Style in this busy
time before the premiere of The Tempest,
which will take place at the Shakespeare
Festival in Ostrava on July 19. How
would you summarize the play for our
readers?
The Tempest is the last romance
Shakespeare wrote, and I could say that
he somehow wraps up his previous plays
in it, reflects upon his previous characters,
mostly from A Midsummer Night‘s Dream.
The story takes us to a remote island
where Prospero, a sorcerer and ruler had
been sent to exile. One day, using his
magic and spirits, he makes a ship with his
enemies wreck on the coast, and more
magic and illusions stage the great show of
vengeance, love and forgiveness.
What is your role in this play?
I am Caliban, a native on the island, the
son of an evil witch, who gets enslaved
by Prospero. At first sight, Caliban seems
to be a primitive brute who wants to rape
Prospero’s daughter, Miranda. In fact,
he is a very ambivalent character with
a great mystery deep inside. I love this
ambivalence and his way of thinking. His
inner sorrows, desire to be treated equally,
struggle against animal instincts, hunger for
revenge, lust for Miranda, love for nature
and his home which he is being robbed
of. He often used to be portrayed as
a half-man, half-fish merman. We avoided
all animal features in his looks and have
focused on his inner life and motivation. It
is a great acting challenge for me and I am
thoroughly enjoying that.
Which other actors are playing in the
Tempest?
Prospero is my colleague from the National
Theatre, David Prachař; his daughter
Miranda is played by Eliška Křenková.
Her husband-to-be, Ferdinand, is played
by Zdeněk Piškula, and the spirit Ariel is
played by Csongor Kassai. However, the
audience will enjoy the performance of
other actors and dancers, too. The duo of
directors Skůtr, who I have worked with in
the musical Quasimodo or Erben’s Kytice
(Bouquet) at the National Theatre, always
look for the most inspiring people, and
I feel privileged to be a part of their team.
Will you play in other plays than the
Tempest at the Shakespeare Festival in
Ostrava?
Yes. I am Claudio in the comedy Much Ado
about Nothing, directed by Jiří Menzel. We
are staging it in Ostrava, too, and if the
visitors to the festival have not seen this
instalment yet, I sincerely recommend it
and invite them to come see the premiere
of the Tempest and this version of Much
Ado about Nothing, as well.
Mr Mácha, thank you for the interview.
Text: redakce
Foto: Pavel Hejný
POSITIV 2/2021 ǀ 83