Coby druhý největší přístav Evropy jsou Antverpy hlavní tepnou belgické ekonomiky: propojení

s celým světem zde zajišťuje 300 linek do více než 800 destinací. Antverpský přístav ročně zpracuje

zhruba 231 milionů tun objemu mezinárodní námořní nákladní dopravy a je sídlem největšího

evropského clusteru integrovaného chemického průmyslu.

Antverpský přístav přímo a nepřímo zajišťuje kolem

143 tisíc pracovních míst a přes 20 mld. eur přidané hodnoty. V podstatě každý produkt, který používáte v každodenní praxi, svým způsobem prošel přístavem Antverpy.

Buď jako kontejnerový, kapalný, suchý, mobilní náklad, či

rozdělované hromadné zásilky.

V duchu svého mota „domovský přístav udržitelné budoucnosti“ reaguje vedení přístavu Antverpy pružně

na prudce rostoucí nároky trhu a námořní přepravy, díky

čemuž posiluje svou roli klíčového světového přístavu.

V tomto ohledu klade důraz na spolupráci, adaptabilitu,

inovace a digitalizaci, udržitelné přidané hodnoty, jakož

i odpovědnost vůči společnosti.

Text:

Martin Hubeňák

Foto: archiv

Port of Antwerp

Před pár lety jsme začali budovat železniční a intermodální spojení mezi Antverpami a oblastmi střední a východní Evropy, abychom zajistili efektivní a udržitelnou

dopravu. Mezi naše ambice patří i propojení Moravskoslezského kraje s přístavem Antverpy i dalšími, jak dokládá již 18. září 2019 podepsané Memorandum o porozumění mezi Moravskoslezským regionem, statutárním

městem Ostrava, SŽDC a Concens Investments, které

připravují mošnovský multimodální terminál. Na poli logistické a přepravní konektivity bude narůstat jeho význam

pro posilující sektor průmyslu a podobné uzly a terminály budou klíčem k úspěšnému a spolehlivému fungování

dodavatelských řetězců, poněvadž efektivně zkombinují

různé druhy přepravy silniční, železniční a vodní dopravy

mezi kontinenty i pobřežních a sběrných služeb.

Přístav Antverpy je nejmocnější hnací silou belgické

ekonomiky. Chceme, aby si i příští generace užívaly

38 ǀ POSITIV 2/2021

prosperity i množství pracovních pozic, které přístav také

generuje. Proto budujeme nejvíce udržitelný přístav Evropy, který vyrovnává ekonomické, společenské i ekologické zájmy. Jde nám o udržitelné rozvíjení přístavu

v souladu se společností a životním prostředím, v nichž

přístav funguje. Abychom tohoto cíle dosáhli, ustavičně

posouváme hranice inovací, aby byl přístav zelenější,

dostupnější a ukazoval cestu do digitální budoucnosti.

Chceme, aby do roku 2030 bylo zboží přepravováno

udržitelnou dopravou, například větším zapojením železnice, říčních cest a potrubí. Také chceme nastoupit cestu

oběhového a nízkouhlíkového hospodářství. S našimi

partnery razíme průkopnickou cestu vstříc roku 2030.

Města Antverpy a Bruges již podepsala dohodu o propojení svých přístavů. Jakmile bude integrace dosaženo,

budou tyto přístavy vystupovat pod značkou „Port of Antwerp-Bruges“ (Přístav Antverpy-Bruges) a posílí svou pozici v řetězci globálního zásobování i směřování k udržitelnému růstu. Přístavy Antverpy a Zeebrugge se již nyní

z velké části doplňují: Antverpy se například specializují

na manipulaci a skladování kontejnerů, kusový náklad

a produkci chemického průmyslu, zatímco Zeebrugge je

významným přístavem pro mobilní náklady, manipulaci

s kontejnery a překládku zkapalněného zemního plynu.

Martin Hubeňák,

zástupce přístavu pro střední a východní Evropu

Port Representative Central & Eastern Europe