BUSINESS FORUM

The Outlook...

Is the Current Structure of Infrastructure

Investments Sufficient?

Mgr. Jiří Myšinský

starosta obce Nošovice

Mayor of Nošovice

Nemohu jednoznačně ze své pozice hodnotit, zda je struktura investic do infrastruktury v kraji dostatečná, nebo ne. Každý, kdo se podívá svým pohledem na věc,

nalezne něco, co mu ve struktuře chybí,

s čím lze souhlasit nebo co lze v ní oželet.

Co z mého pohledu ve struktuře investic

v kraji chybí, je MÚK Nošovice, tj. napojení PZ Nošovice na D48, který by byl spojnicí nejen do vnitrozemí, ale i do Polska

a na Slovensko. Musíme si uvědomit, že

subjekty, které v průmyslové zóně podnikají, jsou velice přínosné pro naše HDP. Proto

dlouho slibované napojení chybí. Co bych

v dnešní době určitě oželel, jsou vkládané

investice do příprav vodního díla, kanálu

Dunaj–Odra–Labe nebo jemu podobných

projektů, i když jsou pojmenované jako

unikátní, ale jsou více či méně nepotřebné

a dlouhodobě neefektivní.

Jsou pojmenované jako

unikátní, ale jsou nepotřebné

a dlouhodobě neefektivní.

“

”

From my position I cannot unequivocally

assess whether the structure of investments

into regional infrastructure is sufficient or

not. Anyone can look at it from their own

perspective and always find something

missing, something they can agree with

or what they could live without. What

I personally miss in the regional investments

structure is the Separated Crossing (MÚK)

in Nošovice, i. e. the connection of the

Nošovice Industrial Zone to the D48,

which would be not only the connection to

the inland, but also to Poland and Slovakia.

We need to realize that the subjects

operating in the industrial zone are very

beneficial for our GDP. This is why the

promised connection still does not exist.

What I could certainly live without today

are the investments into preparation of

the waterworks--the Danube-Odra-Elbe

Channel--or similar projects; even though

they are being described as unique, they

are more or less useless and ineffective

from a long-term point of view.

Ing. Roman Mikulín

Jednatel a finanční ředitel Semperflex Optimit s.r.o.

Managing Director and Chief Financial Officer of

Semperflex Optimit s.r.o.

Přesto, že se dlouhodobě nedostatečně investuje do dopravní infrastruktury, musím

říci, že dálnice na Ostravu regionu velice

pomohla. Naší bolístkou jsou termíny výstavby, a proto také trvalo, než se dokončí

prodloužená Rudná, a o obchvatu Frýdku-Místku ani nemluvě. Tyto velké dopravněinfrastrukturní stavby nejen zpřístupní region, ale také pomohou lepší dopravní obslužnosti z hlediska pohybu pracovní síly.

Bez dálnice bychom nemohli vozit pracovníky na nepřetržitý provoz z Ostravy nebo

z Polska. Z hlediska našeho výrobního závodu i místních obyvatel by byl velkým přínosem obchvat města Odry. Základní dopravní tepna je vedena středem města a to

je dnes nevyhovující. Jedna z věcí, o které

se moc nemluví, je datová infrastruktura.

Přesto, že jsme v 21. století, je v Odrách

nedostatečné redundantní datové připojení a to je v době tlaku na kybernetickou

bezpečnost velký nedostatek. Navíc je to

téma, o kterém se obecně nemluví. Velké

aglomerace jsou možná dostatečně zasíťovány, ale vzdálenější lokality jsou z hlediska

soukromého investora nezajímavé. Covidová pandemie také ukázala, že domácí

připojení je ve spoustě případů kapacitně

nedostatečné. Tady by mohly pomoci nějaké pobídky pro lepší datovou bezpečnost.

...domácí připojení

je kapacitně nedostatečné.

“

”

Despite the fact there has been insufficient

investment in transport infrastructure for

a long time, I must say that the highway to

the Ostrava region has helped the region

a lot. Our pain is the construction dates

and therefore it also took time to complete

the Rudná extension, not to mention

the Frýdek-Místek bypass. These large

transport infrastructure jobs will not only

make the region accessible but will also

help improve transport services in terms of

labor movement. Without the highway, we

would not be able to transport workers for

non-stop operation from Ostrava or Poland.

From the point of view of our production

plant and local residents, a bypass of the

town of Odra would be of great benefit.

The basic traffic artery leads through the

city center and this is unsatisfactory today.

One of the things that isn‘t talked about

much is the data infrastructure. Despite the

fact that we are in the 21st century, there is

insufficient redundant data connection in

the Odra and this is a great shortcoming

at a time of pressure on cyber security. In

addition, it is a topic that is not generally

discussed. Large agglomerations may be

sufficiently networked, but more distant

locations are uninteresting from a private

investor‘s point of view. The Covid

pandemic has also shown that home

connectivity is insufficient in many cases.

Some incentives for better data security

could help here.

POSITIV 2/2021 ǀ 5