MANAŽERSKÉ FÓRUM

Jak to vidí...

Je současná struktura investic do infrastruktury

v kraji dostatečná?

Ing. Jiří Carbol

starosta obce Dobrá, člen zastupitelstva kraje

Mayor of Dobrá, member of the regional government

Správně zacílené investice jsou dobrým motorem ekonomiky. Nynější krize, způsobená

nejrůznějšími důsledky pandemie, tedy neznamená, že by se investice měly zastavit –

pouze to představuje výzvu k tomu, aby se

zvýšil tlak na co největší efekty realizovaných

investic. Po meziročních propadech se Moravskoslezský kraj dostal v příjmu finančních

prostředků přibližně na úroveň roku 2015.

Přesto lze říci, že náš kraj je v dobré finanční

kondici, což mimo jiné potvrzuje i mezinárodní rating. Společnost Moody‘s ponechala

kraji hodnocení A1 se stabilním stavem. Právě díky tomu přicházejí od bank velmi dobré

nabídky na úvěr (až tři miliardy korun), jenž je

čistě investiční a jehož cílem je dobře nastartovat ekonomiku Moravskoslezského kraje.

Z toho budou samozřejmě profitovat rovněž

obce a města. Jako prioritu vidím podporu

investic do rozvoje infrastruktury v obcích

a městech, protože jinak bude pokračovat

odliv obyvatel z našeho kraje.

je v dobré finanční

“ Náš krajkondici.

”

Correctly targeted investments are a good

engine for the economy. The current

crisis, caused by various consequences

of the pandemic, does not mean that the

investments should be stopped. It just

presents the challenge of the pressure of the

effects of the eventually-realized investments

to be as big as possible. After year-on-year

slumps, the Moravian-Silesian region received

approximately to the same level of funds as

in 2015. Still, we can say that our region is in

good financial condition, which is confirmed

also by the international rating. Moody‘s gave

the region an A1 rating with a stable status.

Thanks to that, banks are giving us very good

credit offers (up to 3b CZK). The credit is

meant purely for investments and its goal is

to start the economy of the Moravian-Silesian

region well. Of course, the villages and towns

will profit from that as well. I see that the

priority should be in support of investments

in infrastructure in villages and towns;

otherwise, the outflow of population from

our region will continue.

Radomil Bodzsar

starosta obce Mošnov

Mayor of Mošnov

Vzhledem k tomu, že obec Mošnov má

ve svém katastru průmyslovou zónu Mošnov,

kterou vlastní částečně Moravskoslezský kraj

a statutární město Ostrava, přišli tito s rozvojovou studií zájmového území Mošnov.

Jedním z důvodů pro zpracování této rozvojové studie byla potřeba zásadního komplexního koncepčního materiálu, který identifikuje

možnosti využití dalšího území bezprostředně navazujícího na severovýchodě na současné rozvojové území Mošnov.

Studie prokázala reálné možnosti využít rozšířeného zájmového území v Mošnově pro

umístění a dopravní napojení dalších ploch

k vybudování výrobních nebo vývojových

soukromých investic a významným způsobem tak přispět k dobudování výjimečného

areálu, který bude moci díky bezprostřední

vazbě na Letiště Leoše Janáčka Ostrava a Terminálu kombinované dopravy Mošnov nabídnout v budoucnu komplexní služby jako

Mezinárodní logistické centrum Mošnov.

Pro realizaci celého rozvojového projektu

je jednou z klíčových podmínek jeho vliv

4 ǀ POSITIV 2/2021

na životní prostředí. Výsledky biologického

průzkumu území a jeho posouzení ve vztahu k záměru obsaženému ve studii vyznívají

v tomto smyslu příznivě.

Proto obec Mošnov tuto studii i plán rozvoje

průmyslové zóny podporuje.

...jednou z klíčových podmínek

“je jeho

vliv na životní prostředí.

”

The Mošnov industrial zone lies within the

cadaster of the town of Mošnov. It is coowned by the Moravian-Silesian Region

and the City of Ostrava and these two

subjects came up with a development

study of the Mošnov area of interest.

One of the reasons for making this

development study was the need for

a fundamental complex conceptional

material which identifies the possibilities

of usage of another area that directly

connects with the current Mošnov

development area.

The study proved practicable possibilities

for using the extended area of interest in

Mošnov for the placement of transport

connectivity to other areas for the

construction of production facilities or

the development of private investments.

This will fundamentally contribute to the

completion of the construction of an

extraordinary compound, which will be able

to provide complex services as the Mošnov

International Logistics Centre in the future,

thanks to its immediate connection to the

Leos Janacek Ostrava Airport and Mošnov

Combined Transport Terminal.

One of the key conditions for seeing this

development project through is its impact

on the environment. The results of the

biological research of the area and its

assessment in relation to the purpose of

the study appear favorable.

That is why the town of Mošnov supports

both this study and the development plan

of the industrial zone.