MANAŽERSKÉ FÓRUM
Jak to vidí...
Je současná struktura investic do infrastruktury
v kraji dostatečná?
Ing. Jiří Carbol
starosta obce Dobrá, člen zastupitelstva kraje
Mayor of Dobrá, member of the regional government
Správně zacílené investice jsou dobrým motorem ekonomiky. Nynější krize, způsobená
nejrůznějšími důsledky pandemie, tedy neznamená, že by se investice měly zastavit –
pouze to představuje výzvu k tomu, aby se
zvýšil tlak na co největší efekty realizovaných
investic. Po meziročních propadech se Moravskoslezský kraj dostal v příjmu finančních
prostředků přibližně na úroveň roku 2015.
Přesto lze říci, že náš kraj je v dobré finanční
kondici, což mimo jiné potvrzuje i mezinárodní rating. Společnost Moody‘s ponechala
kraji hodnocení A1 se stabilním stavem. Právě díky tomu přicházejí od bank velmi dobré
nabídky na úvěr (až tři miliardy korun), jenž je
čistě investiční a jehož cílem je dobře nastartovat ekonomiku Moravskoslezského kraje.
Z toho budou samozřejmě profitovat rovněž
obce a města. Jako prioritu vidím podporu
investic do rozvoje infrastruktury v obcích
a městech, protože jinak bude pokračovat
odliv obyvatel z našeho kraje.
je v dobré finanční
“ Náš krajkondici.
”
Correctly targeted investments are a good
engine for the economy. The current
crisis, caused by various consequences
of the pandemic, does not mean that the
investments should be stopped. It just
presents the challenge of the pressure of the
effects of the eventually-realized investments
to be as big as possible. After year-on-year
slumps, the Moravian-Silesian region received
approximately to the same level of funds as
in 2015. Still, we can say that our region is in
good financial condition, which is confirmed
also by the international rating. Moody‘s gave
the region an A1 rating with a stable status.
Thanks to that, banks are giving us very good
credit offers (up to 3b CZK). The credit is
meant purely for investments and its goal is
to start the economy of the Moravian-Silesian
region well. Of course, the villages and towns
will profit from that as well. I see that the
priority should be in support of investments
in infrastructure in villages and towns;
otherwise, the outflow of population from
our region will continue.
Radomil Bodzsar
starosta obce Mošnov
Mayor of Mošnov
Vzhledem k tomu, že obec Mošnov má
ve svém katastru průmyslovou zónu Mošnov,
kterou vlastní částečně Moravskoslezský kraj
a statutární město Ostrava, přišli tito s rozvojovou studií zájmového území Mošnov.
Jedním z důvodů pro zpracování této rozvojové studie byla potřeba zásadního komplexního koncepčního materiálu, který identifikuje
možnosti využití dalšího území bezprostředně navazujícího na severovýchodě na současné rozvojové území Mošnov.
Studie prokázala reálné možnosti využít rozšířeného zájmového území v Mošnově pro
umístění a dopravní napojení dalších ploch
k vybudování výrobních nebo vývojových
soukromých investic a významným způsobem tak přispět k dobudování výjimečného
areálu, který bude moci díky bezprostřední
vazbě na Letiště Leoše Janáčka Ostrava a Terminálu kombinované dopravy Mošnov nabídnout v budoucnu komplexní služby jako
Mezinárodní logistické centrum Mošnov.
Pro realizaci celého rozvojového projektu
je jednou z klíčových podmínek jeho vliv
4 ǀ POSITIV 2/2021
na životní prostředí. Výsledky biologického
průzkumu území a jeho posouzení ve vztahu k záměru obsaženému ve studii vyznívají
v tomto smyslu příznivě.
Proto obec Mošnov tuto studii i plán rozvoje
průmyslové zóny podporuje.
...jednou z klíčových podmínek
“je jeho
vliv na životní prostředí.
”
The Mošnov industrial zone lies within the
cadaster of the town of Mošnov. It is coowned by the Moravian-Silesian Region
and the City of Ostrava and these two
subjects came up with a development
study of the Mošnov area of interest.
One of the reasons for making this
development study was the need for
a fundamental complex conceptional
material which identifies the possibilities
of usage of another area that directly
connects with the current Mošnov
development area.
The study proved practicable possibilities
for using the extended area of interest in
Mošnov for the placement of transport
connectivity to other areas for the
construction of production facilities or
the development of private investments.
This will fundamentally contribute to the
completion of the construction of an
extraordinary compound, which will be able
to provide complex services as the Mošnov
International Logistics Centre in the future,
thanks to its immediate connection to the
Leos Janacek Ostrava Airport and Mošnov
Combined Transport Terminal.
One of the key conditions for seeing this
development project through is its impact
on the environment. The results of the
biological research of the area and its
assessment in relation to the purpose of
the study appear favorable.
That is why the town of Mošnov supports
both this study and the development plan
of the industrial zone.