STYLE
Dostane Dům umění v Ostravě dárek?
Dům umění v Ostravě, památkově chráněná stavba z roku
1926, je poslední výstavní budovou v České republice, která
byla postavena na takzvané zelené louce. Už 92 let slouží svému
účelu, a to i přesto, že v dnešních podmínkách není prostorově
dostačující. Spravuje ho a sídlí v něm Galerie výtvarného
umění v Ostravě, jejíž výstavy českého a mezinárodního umění,
doprovodné i tvůrčí programy ročně navštíví přes sto tisíc
návštěvníků. Instituce už téměř deset let bojuje za Bílý stín,
přístavbu Domu umění, kterou navrhl architekt Josef Pleskot.
Napřed uhořet
Současná výstava v ostravském Domě umění Napřed uhořet představuje tvorbu uznávaného fotografa Ivana Pinkavy a o generaci
mladšího sochaře Eliáše Dolejšího. Vystavovaná umělecká díla
jsou neokoukaná a většina z nich má v Ostravě svou premiéru.
Společným tématem obou autorů je čas, jeho linearita a proměny.
Ivan Pinkava například představuje ostravskému publiku nejnovější
fotografie, titulní dokonce pojmenoval až v průběhu příprav
výstavy v Ostravě. Kurátor výstavy Petr Vaňous říká: „Umělce
spojuje síla okamžitého výrazu, který zachycen trvá a prostupuje
časem.” Čas protne i komentovanou prohlídku za účasti obou
autorů ve čtvrtek 26. dubna a křest publikace, který doprovodí
koncert Kapely WWW ve čtvrtek 24. května.
Studio Odile DECQ/Horizons
Nejinak tomu je i u výstavy francouzské architektky s názvem
Studio Odile DECQ/Horizons, která představí návštěvníkům
autorčin originální tvůrčí rukopis, za nějž získala řadu mezinárodních
ocenění. Odile Decq neúnavně hledá prostá a přitom tvůrčí řešení
běžných problémů spojených s architekturou, designem, uměním
i urbanismem. Své zkušenosti předává mladším v Institute Cofluence
for Innovation and Creative Strategie in Architecture v Lyonu.
Gift for The House of Fine Arts, Ostrava
The House of Fine Arts in Ostrava in the Heritage Building,
preserved since 1926, is the last “greenfield” exhibition building in the Czech Republic. For 92 years it has served its original
purpose even though the capacities are no longer sufficient. It
is used, administered and managed by the Gallery of Fine Arts
(Galerie výtvarného umění) in Ostrava, whose exhibitions of
work by Czech and international artists, plus supporting and
creative programmes, are annually attended by over a hundred thousand visitors. For ten years the institution has been
struggling for the construction of “White Shadow” (Bílý stín),
an annex to the House of Fine Art designed by architect Josef
Pleskot.
Burn First
The current exhibition in the House of Fine Arts, “Burn First,”
presents artwork by the elder statesman of photography Ivan Pinkava and a representative from the younger generation, sculptor
Eliáš Dolejší. The artwork on display is very fresh and most exhibits
have their premiere in Ostrava. The linking motifs of both the
creators is time in its linearity and changes. As Ivan Pinkava is
introducing his latest photographs to the audience in Ostrava,
the title photo was named only during the preparation of the
exhibition itself. The curator of the exhibition, Petr Vaňous, says,
“The artists are related in terms of expression of the moment
caught in time and travelling in time.” Time will run us into
a guided tour of the exhibit with both artists on Friday, April 26,
or an official introduction of a publication accompanied by the
WWW band on Thursday, May 24.
Studio Odile DECQ / Horizons
Similarly, the exhibition “Studio Odile DECQ / Horizons” introduces
trademark and original forms by a creator who has received
numerous international accolades. French architect Odile Decq
keeps searching for simple, yet highly creative solutions to the
challenges of architecture, design, arts, and urbanism. She shares
her experience in the Confluence Institute for Innovation and
Creative Strategy in Architecture in Lyon.
Text & foto: www.gvuo.cz
POSITIV 1/2018
|
73