INVESTICE

Podpora vzdělávání znamená

investici do budoucnosti.

Technika jde obrovským tempem kupředu. Hlavní roli v dnešním světě přebírají moderní technologie.

Oblasti jako robotika a automatizace nejen ve spojení s Průmyslem 4.0 se stávají každodenní součástí

většiny odvětví. Na tento dynamický vývoj reagujeme také ve školství. Proto právě v těchto oblastech

investujeme do moderního vybavení, nových laboratoří a kvalitních pomůcek značné finanční

prostředky, protože jsme přesvědčeni, že se nám to v budoucnosti vrátí.

Slovo investice lze v určitém významu vnímat jako

synonymum pro budoucnost. Mohl bych zde uvést

výčet právě zahajovaných 16 projektů za 300 mil. Kč

zaměřených na energetické úspory ve školách, ale

jedná se o investice „provozní“ do budov, které by

kraj musel dříve nebo později stejně udělat. O čem

bych se chtěl zmínit mnohem raději, jsou investice

do moderních technologií a vybavení, protože tyto

nám umožňují lépe připravovat absolventy na blízkou

budoucnost. Právě investice do moderních technologií

mohou přinést absolventům lepší odborné znalosti

a tím přidanou hodnotu pro jejich uplatnění v profesní

kariéře.

Moravskoslezský kraj dlouhodobě velmi výrazně

investuje do oblasti vzdělávání. Jen v minulém

programovacím období (2007–2015) kraj v oblasti

modernizace výuky a podpory škol vynaložil téměř

půl miliardy korun, z čehož 2/3 šly na podporu technických a informatických oborů, tedy oborů, které

budou i v blízké budoucnosti hrát prim. Právě na

tyto investice nyní navazujeme při realizaci nových

projektů za více než 240 mil. Kč, přičemž významná

část půjde do progresivních oblastí mechatroniky

a automatizace, které jsou úzce spjaty s Průmyslem 4.0.

Propojení teorie s praxí

Konkrétně budujeme ve školách specializované učebny

s kolaborativními roboty, laboratoře virtuální reality pro projekci ve 3D zobrazení pro větší názornost

a atraktivitu výuky zejména ve strojírenských a automobilových oborech, dále se zaměřujeme na podporu

praktické výuky CNC obrábění a modernizaci výuky

svařování, kde chceme uplatnit moderní metody výuky

pomocí svařovacích trenažérů využívajících také

36

|

POSITIV 1/2018

virtuální realitu, která zintenzivňuje výuku a navíc šetří

provozní náklady na materiál a energie.

Další oblastí, do které se chystáme významně investovat, jsou prostory pro praktické vyučování žáků.

Některé školní dílny jsou již natolik technicky i morálně

zastaralé, že je namístě výstavba prostor zcela nových,

odpovídajících požadavkům 21. století. Příkladem

může být letos zahájená výstavba nových dílen ve

Střední odborné škole v Bruntále za 50 mil. Kč, nebo

připravovaná novostavba dílen ve Střední odborné

škole ve Frýdku-Místku s rozpočtovanými náklady

cca 200 mil. Kč. Dále jsme v letošním roce začali

s rekonstrukcí Školního statku v Opavě, kde ovšem

při výstavbě cvičných stájí pro skot a prasata

a komplexní modernizaci statku v souhrnné částce

pohybující se kolem 200 mil. Kč narážíme na finanční

limity krajského rozpočtu. Zásadním problémem

v případě takto velkých investic je nemožnost využití

finančních prostředků z evropských fondů.

V investicích do pokrokových technologií a vybavení

ve školách budeme nadále intenzívně pokračovat,

protože je zřejmé, že tyto investice se nám nevrátí

pouze v následné úspoře nákladů, jako v případě

zmíněných investic do budov, ale vrátí se mnohonásobně více v budoucnosti právě v dobré připravenosti nové generace na moderní svět.

Mgr. Stanislav Folwarczny

náměstek hejtmana

Moravskoslezského kraje

pro oblast školství a sportu

Deputy Governor

of Moravian-Silesian Region

Education and Sports Department