INVESTICE
Podpora vzdělávání znamená
investici do budoucnosti.
Technika jde obrovským tempem kupředu. Hlavní roli v dnešním světě přebírají moderní technologie.
Oblasti jako robotika a automatizace nejen ve spojení s Průmyslem 4.0 se stávají každodenní součástí
většiny odvětví. Na tento dynamický vývoj reagujeme také ve školství. Proto právě v těchto oblastech
investujeme do moderního vybavení, nových laboratoří a kvalitních pomůcek značné finanční
prostředky, protože jsme přesvědčeni, že se nám to v budoucnosti vrátí.
Slovo investice lze v určitém významu vnímat jako
synonymum pro budoucnost. Mohl bych zde uvést
výčet právě zahajovaných 16 projektů za 300 mil. Kč
zaměřených na energetické úspory ve školách, ale
jedná se o investice „provozní“ do budov, které by
kraj musel dříve nebo později stejně udělat. O čem
bych se chtěl zmínit mnohem raději, jsou investice
do moderních technologií a vybavení, protože tyto
nám umožňují lépe připravovat absolventy na blízkou
budoucnost. Právě investice do moderních technologií
mohou přinést absolventům lepší odborné znalosti
a tím přidanou hodnotu pro jejich uplatnění v profesní
kariéře.
Moravskoslezský kraj dlouhodobě velmi výrazně
investuje do oblasti vzdělávání. Jen v minulém
programovacím období (2007–2015) kraj v oblasti
modernizace výuky a podpory škol vynaložil téměř
půl miliardy korun, z čehož 2/3 šly na podporu technických a informatických oborů, tedy oborů, které
budou i v blízké budoucnosti hrát prim. Právě na
tyto investice nyní navazujeme při realizaci nových
projektů za více než 240 mil. Kč, přičemž významná
část půjde do progresivních oblastí mechatroniky
a automatizace, které jsou úzce spjaty s Průmyslem 4.0.
Propojení teorie s praxí
Konkrétně budujeme ve školách specializované učebny
s kolaborativními roboty, laboratoře virtuální reality pro projekci ve 3D zobrazení pro větší názornost
a atraktivitu výuky zejména ve strojírenských a automobilových oborech, dále se zaměřujeme na podporu
praktické výuky CNC obrábění a modernizaci výuky
svařování, kde chceme uplatnit moderní metody výuky
pomocí svařovacích trenažérů využívajících také
36
|
POSITIV 1/2018
virtuální realitu, která zintenzivňuje výuku a navíc šetří
provozní náklady na materiál a energie.
Další oblastí, do které se chystáme významně investovat, jsou prostory pro praktické vyučování žáků.
Některé školní dílny jsou již natolik technicky i morálně
zastaralé, že je namístě výstavba prostor zcela nových,
odpovídajících požadavkům 21. století. Příkladem
může být letos zahájená výstavba nových dílen ve
Střední odborné škole v Bruntále za 50 mil. Kč, nebo
připravovaná novostavba dílen ve Střední odborné
škole ve Frýdku-Místku s rozpočtovanými náklady
cca 200 mil. Kč. Dále jsme v letošním roce začali
s rekonstrukcí Školního statku v Opavě, kde ovšem
při výstavbě cvičných stájí pro skot a prasata
a komplexní modernizaci statku v souhrnné částce
pohybující se kolem 200 mil. Kč narážíme na finanční
limity krajského rozpočtu. Zásadním problémem
v případě takto velkých investic je nemožnost využití
finančních prostředků z evropských fondů.
V investicích do pokrokových technologií a vybavení
ve školách budeme nadále intenzívně pokračovat,
protože je zřejmé, že tyto investice se nám nevrátí
pouze v následné úspoře nákladů, jako v případě
zmíněných investic do budov, ale vrátí se mnohonásobně více v budoucnosti právě v dobré připravenosti nové generace na moderní svět.
Mgr. Stanislav Folwarczny
náměstek hejtmana
Moravskoslezského kraje
pro oblast školství a sportu
Deputy Governor
of Moravian-Silesian Region
Education and Sports Department