BUSINESS Jak jako bývalý novinář vidíte popularizaci e-mobility v médiích? Nejdřív chci říct, že na působení v novinářské branži moc rád vzpomínám. Je to zajímavá a zábavná práce. Automobilové rubriky byly v médiích vždy silné – čtenáře to zajímá a navíc přitahují silné inzerenty. Elektromobilita je téma, které nyní hýbe celým automobilovým průmyslem. Nejen vzhledem k posunu k čisté dopravě a ekologizaci ve společnosti, ale také budoucím velmi přísným evropským cílům snížení emisí produkovaných novými automobily. Budou se počítat z celé flotily automobilky a elektromobily budou ke snížení těchto emisí významně přispívat. Jezdíte v e-mobilu? Kam jste nejdále dojel? Ano, samozřejmě jezdím. ČEZ se jako největší česká energetika na příchod elektromobility intenzivně připravuje. Postavili jsme už 120 dobíjecích stanic, nejvíc v České republice, což je na úrovni středně velkého provozovatele běžných čerpacích stanic. ČEZ ESCO má několik vlastních elektromobilů. Používám je například, když jezdím na různé konference. Je to ideální dopravní prostředek po městě: pohodlný automat, který nekouří a díky baterii v podlaze i velice dobře sedí na silnici. Standardem je už pohodlný dojezd 250 kilometrů u nových modelů, takže se člověk nemusí bát, když vyrazí někam dál. Mohu říct, že tady vidím opravdu velký posun, dřív jsem to musel dost hlídat, teď už jezdím prakticky bez obav z toho, že bych někde zůstal „viset“.

ČEZ se jako největší česká energetika na příchod elektromobility intenzivně připravuje.

Text: redakce magazínu Foto: archív ČEZ, a.s.

www.cezesco.cz

Pocházíte z Olomouce, na Moravu jezdíte často. Jak vidíte dojezdovou kapacitu současných e-aut a co děláte pro rozšiřování sítě nabíjecích stanic? ČEZ staví desítky dobíjecích stanic ročně, zhruba jednu týdne. Jak z vlastních peněz, tak především z peněz evropského fondu CEF. Automobilky postupně dojezdy svých modelů prodlužují a brzy bude standardem dojezdová vzdálenost 300 a více kilometrů na jedno nabití. Na světě už dnes jezdí tři miliony elektromobilů, je to rychlý nástup, který se v příštích letech ještě zintenzivní. Překážkou rozvoje je stále poměrně vysoká pořizovací cena elektromobilu, ale podobně jako u fotovoltaik jsme svědkem prudkého poklesu nákladů a zlepšování parametrů. Je to důsledkem velkého objemu peněz, který firmy investují do vývoje. My v ČEZ ESCO vidíme, že se o elektromobily více a více zajímají také obce a firmy. Obce chtějí propagovat čistou mobilitu zvláště v krajích, kde se řeší čisté ovzduší. Ústecký kraj od nás například nedávno pro příspěvkové organizace převzal 19 elektromobilů, které budou pracovníkům sociálních služeb sloužit k přepravě klientů do lékařských zařízení po městě, rozvozu stravy a podobně. Dává to smysl, když jde kraj ostatním příkladem. V Moravskoslezském kraji jsme půjčili elektromobily k otestování například Karviné, Havířovu. Největší flotilu elektrobusů ve střední Evropě po Vídni, mají v Třinci – dodali jsme pro ně 10 dobíjecích stanic. Naše babytaxi jezdí v Novém Jičíně.

30 ǀ POSITIV 3/2018

100 let průmyslu v samostatném Československu a ČEZ je u toho. Jaké inovativní projekty realizujete v kraji a jaký vliv mohou mít na ŽP a úspory? ČEZ ESCO dnes zaměstnává téměř 1600 lidí. Je to trochu netradiční část ČEZ – zaměřujeme se na to, aby zákazník uspořil za energie. Staráme se o energetické úspory v obcích, firmách i nemovitostech. Dodáváme nové kotelny, vyměňujeme rozvody elektřiny a tepla, instalujeme fotovoltaické elektrárny, kogenerační jednotky. Zvláštní formou jsou projekty EPC – tady garantujeme úspory přímo ve smlouvě a investice se splácí přímo z těchto úspor. V současnosti je naší největší investiční akcí v MS kraji modernizace naší teplárny Energocentrum Vítkovice. Je to investice za 138 milionů korun, kdy vyměníme černouhelné kotle za nové ekologičtější plynové. Emise síry klesnou na 0, dusíku o více než 90 procent a tuhých látek o 96 procent. Dobře, to je projekt ve vaší elektrárně, co firemní zákazníci? Je toho celá řada. Velkým projektem byla ekologizace vytápění závodu ve Válcovnách plechu Frýdek-Místek, kde jsme vybudovali 8 moderních kotelen na zemní plyn. Zákazník, kterým byl tehdy ještě ArcelorMittal, chtěl nahradit starou uhelnou kotelnu z šedesátých let, snížit emise, snížit hluk a snížit produkovaný odpad. Investice byla téměř 100 milionů korun. V Arceloru jsme také modernizovali část osvětlení, doplnili ho inteligentním řídicím systémem. To jsme dělali třeba v Hyundai Dymos nebo v Sigmě Lutín na Olomoucku. Speciální zakázkou je správa veškerého technického zázemí v Tevě v Opavě, bývalé Galeně. Je to pobočka jednoho z největších světových výrobců léků, jede se tam 24 hodin denně, vše musí být zajištěno do nejmenších detailů, máme na to zhruba 100 lidí.

V Moravskoslezském kraji máme jeden z největších projektů EPC v republice. Co projekty pro samosprávu? Co takzvané projekty energetických úspor formou EPC, o kterých se čím dál víc mluví? V Moravskoslezském kraji máme jeden z největších projektů EPC v republice. Jenom připomenu, že EPC je forma investic do energetických úspor, kdy zákazníkovi úsporu přímo garantujeme ve smlouvě, a investice se splácí ze samotných úspor, čili zákazník nic neplatí. Máme tu projekt ve 13 krajských objektech, kdy garantujeme úsporu přes 200 milionů korun do roku 2022, jde o nemocnice, školy… Nejvíce se šetří moderním způsobem vytápění, topíme tam, kde školy a nemocnice potřebují a nepouští se teplo pánubohu do oken v místnostech, kde nikdo není. V řadě obcí v Moravskoslezském i Olomouckém kraji jsme také vyměnili veřejné osvětlení za moderní, někdy tam i osvětlení provozujeme. Děkujeme Vám za rozhovor. Redakce magazínu.