BUSINESS

Do průmyslu přichází COBOT

Významným prvkem Průmyslu 4.0 je automatizace, a to v celé široké škále působnosti. Podmínkou

aplikace jsou dovednosti lidí, kteří dokážou vytipovat oblasti jejího nasazení, a ve spolupráci

s integrátory automatizaci realizovat.

Zdroj:

Moravskoslezský

automobilový klastr

Kolaborativní roboty (COBOTY) jsou jednou z nejjednodušších forem automatizace.

• Snižují počet pracovníků obsluhy při opakujících se

jednotvárných nebo nebezpečných procesech.

• Pomáhají snižovat nedostatek expertů na  klasickou

automatizaci, a to jak v oblasti programování či údržby.

• Zvyšují dovednost zaměstnanců a umožnují tím jejch

využití na pozicích s vyšší přidanou hodnotou.

• Orientace směrem ke kolaborativní robotice je zřej má i z celosvětového vývoje automatizace.

V současnosti je ve světě ve výrobním sektoru

v průměru 69 robotů na 10 000 pracovníků.

Největší tržní podíl prodeje a nasazení cobotů je v asijských zemích (Čína, Japonsko a Jižní

Korea). V automobilovém průmyslu téměř 4krát

více – odhaduje se kolem 325 robotů na 10 tisíc

zaměstnanců.

To vše s nedostatkem pracovníků vedlo Autoklastr

k přípravě a k vybudování centra kolaborativní

robotiky, a to za silné podpory

MSIC.

Mimořádný přínos pak

má tento přístup zejména pro MSP, kde

vybudování vlastního testovacího pracoviště je finančně

náročné a současně

kolokační centrum

umožňuje sdílet poznatky jiných v inovaci procesů.

26 ǀ POSITIV 3/2018

Efektivita pracoviště vzroste ještě využitím synergie budovaného Idea Hubu, který se rozhodl stát členem autoklastru.

Základní charakteristické znaky COBOTU

Coboty – předpokládají, vyžadují interakci s člověkem

a pracovník i cobot jsou tak součástí dané operace, při

které se vzájemně doplňují.

Coboty – jsou v principu pomalejší (z důvodu bezpečnosti) než klasické průmyslové roboty a konstruovány

tak, aby dokázaly reagovat pružně na změnu požadavků v průběhu výrobní operace nebo cyklu.

Coboty – v procesu jejich programování, nevyžadují časově dlouhé odstávky a spolupracující zaměstnanec je

schopen je přeprogramovat či přenastavit.

Coboty – manipulují s menšími hmotnostmi používaných komponentů, a to zejména z důvodu setrvačnosti

a možnosti jejich okamžitého zastavení při hrozícím nežádoucím kontaktu s pracovníkem.

Nasazení cobotů je tedy žádoucí tam, kde je daná operace ergonomicky náročná nebo se vyžaduje vysoká

přesnost, i když v pomalejším taktu.

Konkrétní spolupráce Autoklastru s MSIC

Iniciativní návrh Autoklastru na vybudování centra kolaborativní robotiky se setkal s velmi pozitivním přístupem

MSIC.

Otevření uvedeného centra provedly obě organizace

spolu dne 19. 9. 2018 v rámci příležitosti pracovního semináře „Robotizace a automatizace v praxi”.

Vybudování centra by však bylo velmi málo pro podporu tohoto moderního trendu. Autoklastr se proto rozhodl navázat na infrastrukturní projekt dalším VaV projektem, který nese název COBOTY - vývoj periferií.

Projekt obsahuje výzkum a konstrukční vývoj speciálních chapadel a dalších prvků periferie pracoviště, jejich osazení senzorickými systémy a systémem řízení

vyžadující si dané pracoviště. Součásti je bezpečnostní

analýza. Výstupem budou funkční vzorky specifických

periferií.

Uživatelský tým se skládá z členů Autoklastru a pilotní

ověření proběhne ve firmách, technologických lídrech

autoprůmyslu, a to ve společnostech Continental Automotive, Varroc Lighting a Brano.

Projekt také výrazně prohlubuje spolupráci firem a vysokých škol. V daném případě VŠB TUO, jejíž katedra

Robotiky, fakulty strojní je řešitelem projektu.

Významný celospolečenský přínos kolaborativní robotiky….

…její zavádění může nejen udržet výrobu v zemích s vyšší cenou lidské práce, ale dokonce přivézt zpět do těchto zemí výrobní aktivity, které byly v minulosti outsorcovány do zemí s nízkými osobními náklady…