BUSINESS

Historie firmy

Důležitá součást podnikání, 1. díl

Většina firem svou historii podceňuje, v lepším případě si ji připomene v okamžiku blížícího se výročí

– aby se poté vrátila do starých kolejí. Přitom je dnes již stále více jasné, že dějiny podniku a historie

vůbec může být velmi zajímavým marketingovým nástrojem, který může být používán v podnikové

komunikaci. History marketing se může stát součástí života firmy v nejrůznějších souvislostech, mnoha

příležitostech a nejrůznějším nástrojem i opatřením. Zdůrazňuje časovou dimenzi firmy s pohledem

na výstavbu značky i podnikatelské kultury. Může se časem stát pro oddělení marketingu, oddělení

public relations či reklamní oddělení důležitou součástí vyváženého komunikačního mixu – umožňuje

totiž spojit nové formy a příležitosti komunikace s množstvím starých i nových cílových skupin lidí

(tak, jak funguje podnikový kultura směrem dovnitř i vně podniku).

Kreativně uchopené dějiny podnikání

a podniku jsou důležitým prvkem podnikové kultury. History marketing přispívá k posílení důvěryhodnosti podniku a jeho výrobků

v toku času, důvěry zákazníků i sympatií díky

vhodně profilovanému obrazu vývoje firmy.

Jde o novou koncepci využití dějin podnikání jako aktivního faktoru marketingového

konceptu, např. ve vztahu k dějinám značek

a jejich identity, image značky a tím i firmy,

potenciálu, který dějiny podnikání skýtají

v souvislosti s globalizovaným trhem. History marketing je součástí vyváženého marketingového mixu i dalších možných součástí

podnikového řízení včetně oddělení PR.

Dějiny podniku, dějiny výrobků, historie

vztahů ve firmě i firmy ke svému okolí – cílovým skupinám či vůbec trhu – to jsou nejdůležitější součásti obrazu podniku a značky. Struktury podniku se velmi rychle mění

46 ǀ POSITIV 3/2020

(či měnily), stejně jako svět kolem – a tradice je tou stálou a spolehlivou konstantou.

Vytvářejí, lépe řečeno spoluvytvářejí pozitivní image firmy (potvrzují to nejrůznější

výzkumy značek). Tradiční značky jako Coca-Cola, Mercedes nebo Nivea jsou toho

důkazem – péče o ně patří k dlouholetých

aktivitám těchto firem.

Hodně záleží i na způsobu prezentace firmy

z pohledu její vlastní historie. Příkladů najdeme mnoho: nostalgická balení výrobků, připomenutí historické reklamy, stavba muzea

firmy apod. Zdůraznění své historie podniku jako podstatné součásti výstavby značky

vedlo k zapojení odborníků světa reklamy –

ale také i vzniku odborníků na historii reklamy a její měnící se role. Nezanedbatelnou

úlohu může vlastní historie sehrát ve vlastní firmě – např. firemní jubileum může

být skvělou příležitostí oslovit své vlastní

zaměstnance s poselstvím: „jsme na vás pyšní, na to, čeho jste dosáhli – pojďme v tom

i nadále pokračovat“. V řadě případů se tímto způsobem pomohlo k odstranění problémů v interní komunikaci ve firmě.

Souvislost s aktuálností pohledu do historie firem lze vidět i s postupující globalizací. Pro podniky je čím dál tím důležitější,

aby na trh nevstupovaly jako anonymní,

bezobsažná společnost bez tváře, která

neuznává žádné hodnoty a nerespektuje

žádná pravidla. Součástí podnikové kultury zůstává silná stránka ve formě historie firmy a značky, které vyzařují důvěru.

O tento rys podnikání v rámci marketingu

je ale třeba pečovat. Tím pádem se prohloubí podniková filozofie a důvěryhodnost firmy. Tradice vytvářejí pocit důvěry

a může být i mocným nástrojem proti povrchnosti globalizačního vlivu.