BUSINESS
Historie firmy
Důležitá součást podnikání, 1. díl
Většina firem svou historii podceňuje, v lepším případě si ji připomene v okamžiku blížícího se výročí
– aby se poté vrátila do starých kolejí. Přitom je dnes již stále více jasné, že dějiny podniku a historie
vůbec může být velmi zajímavým marketingovým nástrojem, který může být používán v podnikové
komunikaci. History marketing se může stát součástí života firmy v nejrůznějších souvislostech, mnoha
příležitostech a nejrůznějším nástrojem i opatřením. Zdůrazňuje časovou dimenzi firmy s pohledem
na výstavbu značky i podnikatelské kultury. Může se časem stát pro oddělení marketingu, oddělení
public relations či reklamní oddělení důležitou součástí vyváženého komunikačního mixu – umožňuje
totiž spojit nové formy a příležitosti komunikace s množstvím starých i nových cílových skupin lidí
(tak, jak funguje podnikový kultura směrem dovnitř i vně podniku).
Kreativně uchopené dějiny podnikání
a podniku jsou důležitým prvkem podnikové kultury. History marketing přispívá k posílení důvěryhodnosti podniku a jeho výrobků
v toku času, důvěry zákazníků i sympatií díky
vhodně profilovanému obrazu vývoje firmy.
Jde o novou koncepci využití dějin podnikání jako aktivního faktoru marketingového
konceptu, např. ve vztahu k dějinám značek
a jejich identity, image značky a tím i firmy,
potenciálu, který dějiny podnikání skýtají
v souvislosti s globalizovaným trhem. History marketing je součástí vyváženého marketingového mixu i dalších možných součástí
podnikového řízení včetně oddělení PR.
Dějiny podniku, dějiny výrobků, historie
vztahů ve firmě i firmy ke svému okolí – cílovým skupinám či vůbec trhu – to jsou nejdůležitější součásti obrazu podniku a značky. Struktury podniku se velmi rychle mění
46 ǀ POSITIV 3/2020
(či měnily), stejně jako svět kolem – a tradice je tou stálou a spolehlivou konstantou.
Vytvářejí, lépe řečeno spoluvytvářejí pozitivní image firmy (potvrzují to nejrůznější
výzkumy značek). Tradiční značky jako Coca-Cola, Mercedes nebo Nivea jsou toho
důkazem – péče o ně patří k dlouholetých
aktivitám těchto firem.
Hodně záleží i na způsobu prezentace firmy
z pohledu její vlastní historie. Příkladů najdeme mnoho: nostalgická balení výrobků, připomenutí historické reklamy, stavba muzea
firmy apod. Zdůraznění své historie podniku jako podstatné součásti výstavby značky
vedlo k zapojení odborníků světa reklamy –
ale také i vzniku odborníků na historii reklamy a její měnící se role. Nezanedbatelnou
úlohu může vlastní historie sehrát ve vlastní firmě – např. firemní jubileum může
být skvělou příležitostí oslovit své vlastní
zaměstnance s poselstvím: „jsme na vás pyšní, na to, čeho jste dosáhli – pojďme v tom
i nadále pokračovat“. V řadě případů se tímto způsobem pomohlo k odstranění problémů v interní komunikaci ve firmě.
Souvislost s aktuálností pohledu do historie firem lze vidět i s postupující globalizací. Pro podniky je čím dál tím důležitější,
aby na trh nevstupovaly jako anonymní,
bezobsažná společnost bez tváře, která
neuznává žádné hodnoty a nerespektuje
žádná pravidla. Součástí podnikové kultury zůstává silná stránka ve formě historie firmy a značky, které vyzařují důvěru.
O tento rys podnikání v rámci marketingu
je ale třeba pečovat. Tím pádem se prohloubí podniková filozofie a důvěryhodnost firmy. Tradice vytvářejí pocit důvěry
a může být i mocným nástrojem proti povrchnosti globalizačního vlivu.