BUSINESS

Škola

jako živá laboratoř

Prof.  RNDr.  Václav Snášel, CSc. je rektorem

VŠB – Technické univerzity Ostrava, profesorem

na  Katedře informatiky. V  oblasti vědy a  výzkumu

se pohybuje přes 30 let, což zahrnuje dlouholetou

spolupráci s  průmyslem. Na  poli vědy se zabývá

především zpracováním multidimenzionálních dat,

umělou inteligencí, indexováním, datovou kompresí

a souvisejícími oblastmi information retrieval.

Rád spolupracuje s mladými, nadějnými lidmi. Věří, že

do budoucna bude zapotřebí zaměřit se právě na nové

talenty, vytvořit jim dobré pracovní prostředí a podmínky pro jejich setrvání na VŠB-TUO.

Mezi jeho koníčky patří především četba, sport, cestování a práce na zahradě.

Pane rektore, letos uběhlo 170 let od založení školy.

V jakém stavu je dnes škola a jaké má vize?

Musím konstatovat, že škola je v dobrém stavu. Vizí naší

školy je přepracovat kampus do něčeho, čemuž říkáme živá laboratoř. Pro představu náš kampus má přes

40 ha a je jeden z největších ve střední Evropě. Je zde

koncentrována infrastruktura jak výzkumná, tak i výuková, máme zde ubytování pro studenty, sportoviště. Naše

představa, jak transformovat univerzitu do živé laboratoře, vychází z toho, že bychom chtěli, aby technologické a výzkumné věci byly všude kolem nás. Chceme, aby

se studenti neseznamovali s technikou jen v laboratoři,

ale aby celý kampus působil jako živá laboratoř. To je

tedy naše vize. Začátkem příštího roku chceme spustit

privátní 5G síť, chtěli bychom dělat zajímavé projekty v kombinaci s internetem věcí a umělou inteligencí

v návaznosti na superpočítačové centrum.

Text:

Vít Ruprich

Foto:

archiv

VŠB-TUO

www.vsb.cz

Jaké máte výsledky ve vědě a výzkumu kromě vzdělávání a výuky?

Otázka je, jak tyto věci hodnotit. My se soustředíme

na velké evropské projekty jako např. HORIZON 2020.

V jeho rámci jsme jednou z nejúspěšnějších institucí

a jako jedna z mála institucí zde máme hlavního řešitele.

Daří se nám také spolupráce s praxí a v rámci nového

webu se dá analyzovat, jak spolupracujeme, a narůstají

prostředky na řešení projektů pro firmy.

22 ǀ POSITIV 4/2019

Tématem tohoto vydání magazínu je „Inovace”. Jak

inovujete výuku a zároveň reagujete na požadavky

firem?

Inovace výuky je spojena s živou laboratoří. Studenti

vidí projekty, které spouštíme… carsharing, samořídící

se auta, průmyslový design. Chceme také zpracovat

komplexní energetický management univerzity např.

hospodaření s dešťovou vodou. Chceme, aby byli studenti vtažení do děje, aby neseděli jen v laboratoři.

Máme univerzitní průmyslovou radu, kde jsou zástupci významných firem z regionu a celé ČR. Pravidelně

se scházíme a diskutujeme o spolupráci, ale také jak

nastavit výuku, abychom produkovali zajímavé zaměstnance. Pokud se podíváte na region, tak téměř všechny

firmy s vyšší přidanou hodnotou zaměstnávají kolem

90 % zaměstnanců, kteří jsou naší absolventi. Myslím

si, že dopad naší univerzity na náš region a celou ČR je

zcela zásadní.

Děkuji Vám za rozhovor.