BUSINESS
Digitalizace se nebojme,
připravme se na ni
Industry 4.0, digitalizace, inovace… Témata skloňovaná v poslední době ve všech pádech. Pro většinu
lidí jsou tyto pojmy stále neuchopitelné a příliš obecné. Někteří mají strach, jiní se těší. Zatím však
velmi málo lidí a firem v této oblasti převádí tyto pojmy do reálných akcí a systémových změn.
Digitalizace je přirozená změna, na kterou je nutné se připravit. Velmi podobné
to bylo v uplynulých 20 letech se zaváděním štíhlých výrobních systémů. Objevilo
se plno nových metod a nástrojů s tlakem
na výkonnost. Zaváděny však byly velmi
rozdílně. Nesprávná implementace přinesla plýtvání a demotivaci lidí. V praxi jsem
pochopil tři základní věci:
• Štíhlá výroba je o zkracování a zjednodušování materiálových a informačních
toků ve firmě a rychlé reakci na problém.
• Implementace nástrojů a metod štíhlé
výroby není cíl, ale jenom prostředek
k vyšší produktivitě, kvalitě a flexibilitě.
• Pokud chceme procesy zlepšit, musíme
začít od přípravy a rozvoje lidí, abychom byli schopni efektivně implementovat, a hlavně změny udržet.
Cílem digitalizace je zkrácení nebo eliminace materiálových a informačních toků
a rychlá reakce na problém s využitím nových technologií - 3D tisk na místě spotřeby, on-line zpracování velkého množství
dat pro řízení a rozhodování v reálném
čase, výrobek, který si nese informaci, jak
má být zpracován a kam má být odeslán,
odladění systému na digitálním dvojčeti
sebe sama, stroj, který si s předstihem řekne, jak má být udržován apod.
34 ǀ POSITIV 4/2019
Hlavním cílem zavádění I 4.0 ve firmách
by mělo být zvyšování produktivity, kvality
a flexibility, což povede k vyšší konkurenceschopnosti a dlouhodobě dobrým finančním výsledkům.
Velice důležitá je v transformaci příprava
lidí. Důraz na rozvoj jejich odbornosti, ale
také dalších kompetencí. Bude od nich
očekáván inovativní přístup. To vše vyžaduje na sobě cíleně pracovat:
• Dívat se ven místo dovnitř spolupracovat se zákazníky a partnery na nových řešeních.
• Delegovat místo řídit rozhodování
rozptýlit po celé organizaci do míst, kde
se věci dějí.
• Být odvážný místo obezřetný nebát
se a smět riskovat, udělat chybu a okamžitě se poučit.
• Experimentovat místo detailně plánovat rychle a agilně hledat řešení
a zvládat změny.
• Spolupracovat místo individuálně se
prosazovat otevřeně komunikovat
a spolupracovat .
Pokud zvolíme tradiční postup, kdy se zaměříme přednostně na nové technologie
a technické řešení, pak koupíme do firem
jen drahé „hračky“, se kterými si bude malá
část zaměstnanců hrát, zbytek je nebude
umět efektivně využít a budou je svým způsobem děsit.
V New Dimension rozvíjíme aktivity, které
mohou podpořit firmy při jejich transformaci
v oblasti digitalizace a automatizace. Navazujeme partnerství s malými technologickými
firmami a startupy, a získáváme nové znalosti
a zkušeností v oboru digitalizace. Připravujeme a implementujeme reálné projekty
inovací a digitalizace pro malé a střední firmy. Pomáháme jim definovat uskutečnitelné
strategie, digitalizujeme produkty i procesy.
Hledáme nízkonákladová řešení.
Největší díl práce nás ale vždy čeká u lidí.
Proto už nyní pracujeme s kompetenčním
modelem I 4.0, který jsme vyvinuli spolu
s 15 firmami a experty z řad našich stálých
zákazníků. Definujeme rozdíl mezi tím, co
dnes lidé na konkrétní pozici umí a tím, co
je potřebné, vzhledem k nastupující digitalizaci. Následně připravujeme potřebné
rozvojové a tréninkové plány. Všechny tyto
aktivity již nyní pomáhají k hladkému a efektivnímu nástupu digitalizace u našich klientů.
Zjistili jsme, že vše, co v této oblasti děláme,
je pracné, docela zdlouhavé a výsledek není
hned vidět. Nicméně je to za mne, jediná
možná cesta, jak přistoupit k digitalizaci
a konceptu I 4.0 smysluplně.