BUSINESS

Digitalizace se nebojme,

připravme se na ni

Industry 4.0, digitalizace, inovace… Témata skloňovaná v poslední době ve všech pádech. Pro většinu

lidí jsou tyto pojmy stále neuchopitelné a příliš obecné. Někteří mají strach, jiní se těší. Zatím však

velmi málo lidí a firem v této oblasti převádí tyto pojmy do reálných akcí a systémových změn.

Digitalizace je přirozená změna, na kterou je nutné se připravit. Velmi podobné

to bylo v uplynulých 20 letech se zaváděním štíhlých výrobních systémů. Objevilo

se plno nových metod a nástrojů s tlakem

na výkonnost. Zaváděny však byly velmi

rozdílně. Nesprávná implementace přinesla plýtvání a demotivaci lidí. V praxi jsem

pochopil tři základní věci:

• Štíhlá výroba je o zkracování a zjednodušování materiálových a informačních

toků ve firmě a rychlé reakci na problém.

• Implementace nástrojů a metod štíhlé

výroby není cíl, ale jenom prostředek

k vyšší produktivitě, kvalitě a flexibilitě.

• Pokud chceme procesy zlepšit, musíme

začít od přípravy a rozvoje lidí, abychom byli schopni efektivně implementovat, a hlavně změny udržet.

Cílem digitalizace je zkrácení nebo eliminace materiálových a informačních toků

a rychlá reakce na problém s využitím nových technologií - 3D tisk na místě spotřeby, on-line zpracování velkého množství

dat pro řízení a rozhodování v reálném

čase, výrobek, který si nese informaci, jak

má být zpracován a kam má být odeslán,

odladění systému na digitálním dvojčeti

sebe sama, stroj, který si s předstihem řekne, jak má být udržován apod.

34 ǀ POSITIV 4/2019

Hlavním cílem zavádění I 4.0 ve firmách

by mělo být zvyšování produktivity, kvality

a flexibility, což povede k vyšší konkurenceschopnosti a dlouhodobě dobrým finančním výsledkům.

Velice důležitá je v transformaci příprava

lidí. Důraz na rozvoj jejich odbornosti, ale

také dalších kompetencí. Bude od nich

očekáván inovativní přístup. To vše vyžaduje na sobě cíleně pracovat:

• Dívat se ven místo dovnitř  spolupracovat se zákazníky a partnery na nových řešeních.

• Delegovat místo řídit  rozhodování

rozptýlit po celé organizaci do míst, kde

se věci dějí.

• Být odvážný místo obezřetný  nebát

se a smět riskovat, udělat chybu a okamžitě se poučit.

• Experimentovat místo detailně plánovat  rychle a agilně hledat řešení

a zvládat změny.

• Spolupracovat místo individuálně se

prosazovat  otevřeně komunikovat

a spolupracovat .

Pokud zvolíme tradiční postup, kdy se zaměříme přednostně na nové technologie

a technické řešení, pak koupíme do firem

jen drahé „hračky“, se kterými si bude malá

část zaměstnanců hrát, zbytek je nebude

umět efektivně využít a budou je svým způsobem děsit.

V New Dimension rozvíjíme aktivity, které

mohou podpořit firmy při jejich transformaci

v oblasti digitalizace a automatizace. Navazujeme partnerství s malými technologickými

firmami a startupy, a získáváme nové znalosti

a zkušeností v oboru digitalizace. Připravujeme a implementujeme reálné projekty

inovací a digitalizace pro malé a střední firmy. Pomáháme jim definovat uskutečnitelné

strategie, digitalizujeme produkty i procesy.

Hledáme nízkonákladová řešení.

Největší díl práce nás ale vždy čeká u lidí.

Proto už nyní pracujeme s kompetenčním

modelem I 4.0, který jsme vyvinuli spolu

s 15 firmami a experty z řad našich stálých

zákazníků. Definujeme rozdíl mezi tím, co

dnes lidé na konkrétní pozici umí a tím, co

je potřebné, vzhledem k nastupující digitalizaci. Následně připravujeme potřebné

rozvojové a tréninkové plány. Všechny tyto

aktivity již nyní pomáhají k hladkému a efektivnímu nástupu digitalizace u našich klientů.

Zjistili jsme, že vše, co v této oblasti děláme,

je pracné, docela zdlouhavé a výsledek není

hned vidět. Nicméně je to za mne, jediná

možná cesta, jak přistoupit k digitalizaci

a konceptu I 4.0 smysluplně.