REGION

ekonomicky neudržitelné. Proluky ve městě navíc vytvářejí různorodá, často nevzhledná zákoutí, s opět vysokými nároky na údržbu a posilují nepřehledný a neudržovaný dojem města. Přitom se jedná o místa lukrativní pro

bydlení i podnikání. Netvrdím, že je to stejně snadné jako

stavět na zelené louce, ale rozhodně je to jedinečná příležitost a výhoda pro město i investory. Čelit této specifické výzvě se Ostrava rozhodla již před několika lety, proto

připravujeme a realizujeme řadu projektů pro zástavbu

proluk a nově by tomu měla pomoci i MAPPA.

Co konkrétně znamená zkratka MAPPA, proč vznikla

a jak změní veřejný prostor ve městě?

Městský Ateliér Prostorového Plánování a Architektury.

Jeho úkolem je práce na rozvojových a urbanistických

projektech, propojovat město, kultivovat veřejný prostor,

pomáhat zvyšovat kvalitu života v Ostravě. Potřebujeme,

aby se ateliér MAPPA rychle etabloval a stal se velmi brzy

integrálním prvkem v rozvoji města. Teprve od 1. října

letošního roku má svého ředitele. Je jím ostravský architekt Ondřej Vysloužil. Máme představu, že v horizontu

roku a půl bude mít tým okolo patnácti lidí.

Je to o koncepční práci, pohledu na město shora, hledání přidaných hodnot, které Ostravu posunou o několik

úrovní výš. To samozřejmě není jen tak z roku na rok, je

to dlouhodobá práce, která žádá kreativitu, otevřenost,

nejen pohled okem norem státní správy.

MAPPA je zároveň pojítkem mezi úřadem a lidmi, kteří

žijí ve městě. Jejím úkolem je proto i vytvoření partnerství s veřejností a jejich zapojování do projektů.

Očekáváme, že ateliér MAPPA sehraje klíčovou roli

v směřování města ke kvalitní architektuře i urbanismu, a také k tomu, že městské projekty budou

navzájem provázané. MAPPA pomůže měnit městský prostor, aby byl pro obyvatele příjemný v rámci

jejich běžného života, aby zůstali bydlet ve městě.

Ostrava může jít trendem městského života západních

měst, kde lidé tráví volný čas venku v parcích, na náměstí,

protože je jim to příjemné.

Pokud bych měla zmínit konkrétní projekt, tak jeden z důležitých úkolů nového městského ateliéru MAPPA je koncepční řešení revitalizace ulic 28. října a Opavské, které

nyní představují spíše bariéru mezi částmi města. Tu chceme eliminovat a dát ulicím městský charakter. Což znamená zlepšit podmínky pro pěší, cyklisty, vytvořit zázemí

pro cestující MHD, zkvalitnit okolní veřejný prostor. Celou

městskou třídu budou do několika let lemovat nové stavby

– koncertní sál s rekonstruovaným Domem kultury města

Ostravy, Černá kostka a parkovací dům u Domu kultury

města Ostravy. Dotvoříme tak další kus města. Dále by se

ateliér MAPPA měl věnovat například propojení historického centra města s Dolní oblastí Vítkovice.

Co mohou od nově vzniklé instituce očekávat investoři

a místní podnikatelé?

MAPPA má být partnerem. Propojovat zájmy a představy města, tím nemyslím jen úřadu, ale tedy ten pohled

shora, jak by se město mělo rozvíjet, se zájmy investorů,

cíli konkrétních projektů. Investoři jsou klíčoví partneři

rozvoje města a kvalitní architektura je dlouhodobě v synergii s investičním rozvojem i životní úrovni ve městě.

Místní podnikatelé taktéž. Je to o spolupráci a vzájemné

podpoře.

Investoři tedy mohou očekávat podporu a spolupráci

ze strany města i MAPPY, zároveň hájení zájmu Ostravy

a jejich občanů. Partnerství.

Ostrava se pouští do regulace reklamního smogu. Proč?

A není to v rozporu s podporou podnikatelů?

Reklama je součástí veřejného prostoru, ovlivňuje to, jak

vnímáme prodejny či produkty, ale ovlivňuje i veřejný

prostor, v němž se nachází. Stali jsme se jako společnost

imunní vůči množství i provedení reklamy. Věříme v kvalitu produktu i kvalitu reklamy, v její přehlednost, vkusnost,

jasnost a s tím spojený přínos pro podnikatele. Vytvořit

manuál a nařízení trvalo chvíli, teď nás čeká úkol složitější

a dlouhodobější, ukazovat, že reklamu lze dělat bez devastace veřejného prostoru, aktivně spolupracovat s podnikateli, podpořit je a teorii měnit v praxi.

Město je v rámci veřejného prostoru i velkým investorem, kde využíváte stále více tzv. veřejných architektonických soutěží. Kdy se ale dočkáme realizací některých

z nich?

Město Ostrava v posledních třech letech vyhlásilo architektonickou soutěž nebo záměr na její vypsání v osmi případech. Největší soutěží v novodobé historii města je právě

ta na výstavbu koncertní haly. Jejím vítězem se stalo studio

Steven Holl Architects. K její realizaci nás ale čeká ještě relativně dlouhá projekční cesta. Projekt, který ji již absolvoval

je rekonstrukce historických jatek.

Tak jako každý projekt i Jatka si prošly složitou přípravou,

nyní jsme však již ve fázi výběrového řízení na zhotovitele

stavby, samotná realizace by měla začít v prvním kvartále

2020. Dočkáme se tak prvních reálných výsledků architektonických soutěží. Následovat pak brzy věřím budou další,

například nedávno vybraný parkovací dům u Krajského úřadu.

Ostrava je polycentrické město, kde doprava a parkování hrají důležitou roli. Jakou roli přikládáte propojování

veřejné a automobilové dopravy – park and ride ?

Doprava hraje důležitou roli právě z důvodu polycentričnosti, ale i proto, že Ostrava plní funkci metropole

a je tak spádovou pro řadu okolních obcí. Byť problémy

v Ostravě zdaleka nedosahují rozměrů jiných velkých měst,

situace se zhoršuje a cílem není dojít ke kolapsu a opakovat

chyby jiných. Tedy jen rozšiřovat cesty a přistavovat parkoviště. MHD musí být lepší či alespoň adekvátní alternativou.

Na tom Ostrava dlouho pracuje, a proto máme tu nejlepší

městskou hromadou dopravu v zemi již nyní. Věřím, že se

mění doba, kdy auto je to TOP v životě, nicméně zatím je

stále standard českých měst, že máme z ulic odstavné parkovací plochy. Propojení MHD a IAD a tedy systém P+R

jsou jednou z cest. Ostrava proto připravuje několik projektů parkovacích domů k tomuto účelu, které nabídneme i privátním investorům. Jedná se například o zmíněný parkovací

dům u Krajského úřadu či u Městské nemocnice. Investice

do této infrastruktury jsou pro město značné až nerealizovatelné, jdou proto ruku v ruce také s regulací volného parkování. P+R tedy pro ty delší vzdálenosti, pro ty kratší jsou

to pak kvalitní alternativní formy dopravy, jako např. sdílená

kola a podpora pěší dopravy. Nezapomínejme i na to.

Děkujeme Vám za rozhovor.

Redakce magazínu.

POSITIV 4/2019 ǀ 47