REGION
ekonomicky neudržitelné. Proluky ve městě navíc vytvářejí různorodá, často nevzhledná zákoutí, s opět vysokými nároky na údržbu a posilují nepřehledný a neudržovaný dojem města. Přitom se jedná o místa lukrativní pro
bydlení i podnikání. Netvrdím, že je to stejně snadné jako
stavět na zelené louce, ale rozhodně je to jedinečná příležitost a výhoda pro město i investory. Čelit této specifické výzvě se Ostrava rozhodla již před několika lety, proto
připravujeme a realizujeme řadu projektů pro zástavbu
proluk a nově by tomu měla pomoci i MAPPA.
Co konkrétně znamená zkratka MAPPA, proč vznikla
a jak změní veřejný prostor ve městě?
Městský Ateliér Prostorového Plánování a Architektury.
Jeho úkolem je práce na rozvojových a urbanistických
projektech, propojovat město, kultivovat veřejný prostor,
pomáhat zvyšovat kvalitu života v Ostravě. Potřebujeme,
aby se ateliér MAPPA rychle etabloval a stal se velmi brzy
integrálním prvkem v rozvoji města. Teprve od 1. října
letošního roku má svého ředitele. Je jím ostravský architekt Ondřej Vysloužil. Máme představu, že v horizontu
roku a půl bude mít tým okolo patnácti lidí.
Je to o koncepční práci, pohledu na město shora, hledání přidaných hodnot, které Ostravu posunou o několik
úrovní výš. To samozřejmě není jen tak z roku na rok, je
to dlouhodobá práce, která žádá kreativitu, otevřenost,
nejen pohled okem norem státní správy.
MAPPA je zároveň pojítkem mezi úřadem a lidmi, kteří
žijí ve městě. Jejím úkolem je proto i vytvoření partnerství s veřejností a jejich zapojování do projektů.
Očekáváme, že ateliér MAPPA sehraje klíčovou roli
v směřování města ke kvalitní architektuře i urbanismu, a také k tomu, že městské projekty budou
navzájem provázané. MAPPA pomůže měnit městský prostor, aby byl pro obyvatele příjemný v rámci
jejich běžného života, aby zůstali bydlet ve městě.
Ostrava může jít trendem městského života západních
měst, kde lidé tráví volný čas venku v parcích, na náměstí,
protože je jim to příjemné.
Pokud bych měla zmínit konkrétní projekt, tak jeden z důležitých úkolů nového městského ateliéru MAPPA je koncepční řešení revitalizace ulic 28. října a Opavské, které
nyní představují spíše bariéru mezi částmi města. Tu chceme eliminovat a dát ulicím městský charakter. Což znamená zlepšit podmínky pro pěší, cyklisty, vytvořit zázemí
pro cestující MHD, zkvalitnit okolní veřejný prostor. Celou
městskou třídu budou do několika let lemovat nové stavby
– koncertní sál s rekonstruovaným Domem kultury města
Ostravy, Černá kostka a parkovací dům u Domu kultury
města Ostravy. Dotvoříme tak další kus města. Dále by se
ateliér MAPPA měl věnovat například propojení historického centra města s Dolní oblastí Vítkovice.
Co mohou od nově vzniklé instituce očekávat investoři
a místní podnikatelé?
MAPPA má být partnerem. Propojovat zájmy a představy města, tím nemyslím jen úřadu, ale tedy ten pohled
shora, jak by se město mělo rozvíjet, se zájmy investorů,
cíli konkrétních projektů. Investoři jsou klíčoví partneři
rozvoje města a kvalitní architektura je dlouhodobě v synergii s investičním rozvojem i životní úrovni ve městě.
Místní podnikatelé taktéž. Je to o spolupráci a vzájemné
podpoře.
Investoři tedy mohou očekávat podporu a spolupráci
ze strany města i MAPPY, zároveň hájení zájmu Ostravy
a jejich občanů. Partnerství.
Ostrava se pouští do regulace reklamního smogu. Proč?
A není to v rozporu s podporou podnikatelů?
Reklama je součástí veřejného prostoru, ovlivňuje to, jak
vnímáme prodejny či produkty, ale ovlivňuje i veřejný
prostor, v němž se nachází. Stali jsme se jako společnost
imunní vůči množství i provedení reklamy. Věříme v kvalitu produktu i kvalitu reklamy, v její přehlednost, vkusnost,
jasnost a s tím spojený přínos pro podnikatele. Vytvořit
manuál a nařízení trvalo chvíli, teď nás čeká úkol složitější
a dlouhodobější, ukazovat, že reklamu lze dělat bez devastace veřejného prostoru, aktivně spolupracovat s podnikateli, podpořit je a teorii měnit v praxi.
Město je v rámci veřejného prostoru i velkým investorem, kde využíváte stále více tzv. veřejných architektonických soutěží. Kdy se ale dočkáme realizací některých
z nich?
Město Ostrava v posledních třech letech vyhlásilo architektonickou soutěž nebo záměr na její vypsání v osmi případech. Největší soutěží v novodobé historii města je právě
ta na výstavbu koncertní haly. Jejím vítězem se stalo studio
Steven Holl Architects. K její realizaci nás ale čeká ještě relativně dlouhá projekční cesta. Projekt, který ji již absolvoval
je rekonstrukce historických jatek.
Tak jako každý projekt i Jatka si prošly složitou přípravou,
nyní jsme však již ve fázi výběrového řízení na zhotovitele
stavby, samotná realizace by měla začít v prvním kvartále
2020. Dočkáme se tak prvních reálných výsledků architektonických soutěží. Následovat pak brzy věřím budou další,
například nedávno vybraný parkovací dům u Krajského úřadu.
Ostrava je polycentrické město, kde doprava a parkování hrají důležitou roli. Jakou roli přikládáte propojování
veřejné a automobilové dopravy – park and ride ?
Doprava hraje důležitou roli právě z důvodu polycentričnosti, ale i proto, že Ostrava plní funkci metropole
a je tak spádovou pro řadu okolních obcí. Byť problémy
v Ostravě zdaleka nedosahují rozměrů jiných velkých měst,
situace se zhoršuje a cílem není dojít ke kolapsu a opakovat
chyby jiných. Tedy jen rozšiřovat cesty a přistavovat parkoviště. MHD musí být lepší či alespoň adekvátní alternativou.
Na tom Ostrava dlouho pracuje, a proto máme tu nejlepší
městskou hromadou dopravu v zemi již nyní. Věřím, že se
mění doba, kdy auto je to TOP v životě, nicméně zatím je
stále standard českých měst, že máme z ulic odstavné parkovací plochy. Propojení MHD a IAD a tedy systém P+R
jsou jednou z cest. Ostrava proto připravuje několik projektů parkovacích domů k tomuto účelu, které nabídneme i privátním investorům. Jedná se například o zmíněný parkovací
dům u Krajského úřadu či u Městské nemocnice. Investice
do této infrastruktury jsou pro město značné až nerealizovatelné, jdou proto ruku v ruce také s regulací volného parkování. P+R tedy pro ty delší vzdálenosti, pro ty kratší jsou
to pak kvalitní alternativní formy dopravy, jako např. sdílená
kola a podpora pěší dopravy. Nezapomínejme i na to.
Děkujeme Vám za rozhovor.
Redakce magazínu.
POSITIV 4/2019 ǀ 47