STYL

Pane náměstku, kraj vybavuje střední školy moderním

vyučovacím zařízením. Co je cílem těchto investic?

Snažíme se, aby střední školy měly nejmodernější vybavení, které odpovídá aktuálním poznatkům a vývoji

v dané oblasti, a které se používá přímo v praxi. Je zřejmé, že střední školy vždy budou v oblasti materiálního

vybavení mírně zaostávat za inovativními firmami, které patří mezi lídry v jejich odvětví, ale naší snahou je

tento rozdíl udržovat co možná nejmenší.

Spolupracuje kraj a střední školy s podnikateli, aby

výuka byla zaměřena na jejich konkrétní požadavky?

Samozřejmě. V dnešní době má každá krajská odborně zaměřená střední škola několik desítek partnerů z řady firem různých velikostí, od velkých průmyslových podniků a nadnárodních korporací až

po drobné podnikatele a řemeslníky. Jedním z hlavních bodů spolupráce škol a firem je průběžně aktualizovat vzdělávací obsah, aby odpovídal moderním

trendům a nebyl zastaralý. Modernizací neprochází

jen odborné vybavení a vzdělávací obsah, ale také

samotné výukové metody, protože i učitelé musí

reagovat na moderní technologie a tomu přizpůsobovat způsoby předávání znalostí žákům. V Moravskoslezském kraji rovněž ve vybraných školách pilotně ověřujeme zavádění prvků duálního vzdělávání

do výuky, které má ještě více prohloubit spolupráci

škol a firem v oblasti odborného vzdělávání. Získané

poznatky ukazují, že je to správný směr, který může

velice vhodně ukotvit a ještě více prohloubit spolupráci škol a firem, protože obě strany mají společný

86 ǀ POSITIV 3/2019

zájem. Tím je kvalifikovaný a odborně připravený

absolvent přicházející do praxe.

Rádi bychom v rámci magazínu představili průmyslové školy, jejichž odbornost a inovativní výuka je zárukou přípravy kvalifikované pracovní síly. Které školy

byste mohl zmínit a jaké mají výsledky?

V rámci zřizovatelských kompetencí, kdy kraj je

zřizovatelem veřejných středních škol, se snažíme

podporu rozprostřít mezi všechny naše střední školy.

Přesto se některé školy stávají přirozeným vzdělávacím

centrem ve své oblasti. Toto je způsobeno zejména aktivním přístupem managementu a pedagogického sboru těchto škol. Jednou z takových škol je průmyslová

škola v Bruntále, která například jako první v kraji vybudovala přímo ve škole laboratoř virtuální reality, v níž se

žáci běžně vzdělávají a pedagogové školy v návaznosti

na tuto učebnu upravují obsah výuky a vytvářejí digitální pomůcky do výuky. A jelikož se virtuální laboratoř

v bruntálské průmyslovce osvědčila, tak ji nyní budujeme v dalších šesti středních školách v kraji. Jiné školy

nyní vybavujeme kolaborativními roboty, modernizujeme učebny mechatroniky, laboratoře technických

měření, nebo elektrolaboratoře. Jen v posledních dvou

letech jsme investovali do modernizace odborného vybavení středních škol částku kolem 150 mil. Kč a v této

podpoře budeme pokračovat i nadále, protože podpora odborného vzdělávání a řemesel je v Moravskoslezském kraji prioritou číslo jedna.

Děkujeme Vám za rozhovor. Redakce magazínu.